Svar: Mad og diverse - 20 mdr.
19. maj 2018
Alder:
20 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres lille datter har lidt problemer med sin mave. Hun har normalt afføring dagligt og pludselig har dette ændre sig til at være hver 3. dag. Det er her svært helt at tyde, hvorvidt hun har forstoppelse, eller om det skyldes, at hun nu er begyndt at indtage betydelige mindre mængder mad - der skal jo trods alt noget ind, før der kan komme noget ud. Min umiddelbare tanke er dog, at det faktisk lyder som om, at hun godt kunne have lidt forstoppelse, og jeg tænker, at I skal prøve at give hende lidt laktulose for at se, om det kan skabe lidt passage og dermed øge hendes appetit igen.
Laktulose virker ved at binde vand til tarmindholdet og derved blødgøres afføringen, så hun lettere kan komme af med den, og det virker over tid (efter 8-10 timer), så det er ikke sådan, at hun skal af med noget få minutter efter hun har fået lakulose. Det vil ofte være en fordel at give hende laktulose 2 gange dagligt i en periode - morgen og aften. I kan prøve at give hende 3-5 ml morgen og 3-5 ml aften, så hun får 6-10 ml dagligt og gerne i 3 dage, for at se om det vil have effekt på hendes mave, så hun igen begynder at have afføring en gang i døgnet, som hun normalt har - og så hun måske begynder at få lidt appetit igen.
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at en del af hendes afvisning af mad også skyldes alder og udvikling. Det er sådan, at når børn bliver 18 måneder til 2 år, så vil de fleste børn begynde at blive langt mere skeptiske overfor mad, som de ikke kender. Man kalder det fødevare-neofobi, hvilket betyder at man er bange for (fobi) ny (neo) mad. Dette skyldes at børn tilbage i tiden selv har kunne finde mad i naturen, fra de havde denne alder, og deres neofobi har tjent om beskyttelse mod giftig eller dårlig mad.
Jeres datter bliver naturligt også mere og mere bevidst, så når hun lukker munden for maden, afviser det, skubber det væk, så kan det også være fordi hun ved, at hun får en særlig reaktion fra jer. Nogle forældre begynder at lave specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Måske sidder I og diskuterer hen over bordet, hen over hovede på hende, hvad taktikken nu skal være... Det hele naturligvis af bekymring for at hun ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv. Og jeres datter har også en alder nu, hvor hun begynder at undesøge, hvad det hun gør, gør ved andre - så det kan godt være spændende for hende at lukke munden og afvise mad for at se, hvilken reaktion hun får jer fra i den situation... :)
Og det manglende indtag af mad kan også påvirke hendes humør og overskud. Det er vigtigt, at hun fra morgenstuden spiser varieret og meget gerne spiser mad med protein og fibre - hun skal stadig have mange måltider i løbet af dagen, og det er vigtigt, at hun spiser sundt. Grovere grødtyper, havregrynsboller som mellemmåltid, bananer, fede fisk som makrel og laks, kylling og kalkun, forskellige grøntasger osv. er vigtigt. En sund og varieret mad er med til at give hende vedvarende energi og stabilisere hendes humør. Og det er vigtigt, at I undgår saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt og bær er at foretrække og vand bør som udgangspunkt være hendes tørstslukker...
Madens sammensætning hele dagen igenne, vil altså have betydning for hendes humør - og naturligvis også for hendes tarmfunktion :)
Jeg håber, at I kan bruge lidt af disse tanker videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske