Svar: Amning og medicin
9. maj 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Camilla
Der findes forskellige smertestillende medicin, som man godt kan tage når man ammer. Det gør man jo f.eks. også når man føder ved kejsersnit. En kvinde som har født ved kejsersnit har været igennem en forholdsvis stor operation og behøver derfor efterfølgende smertestillende.
At få fjernet tænder kan jo også gøre ondt, og derfor kan jeg godt forstå dit behov for smertetillende medicin. Umiddelbart ser jeg ikke grund til bekymring omkring Ipren, som også hedder ibuprofen. Det udskilles via modermælken til barnet, det der hedder mælk/plasma-koncentrationsratio er ca. 0,1 og der foreligger ingen meddelelser om bivirkninger hos det ammede barn. Man må jo også tage i betragtning at det jo ikke er et længere varende behov du har.
For at du dog er på den helt sikre side vil jeg anbefale dig lige at tale med lægen omkrng det også, da lægen jo trods alt kender mere til medicin end jeg:o)
Med henyn til penicillin, så er der umiddelbart ingen problemer her. Det største problem i forbindelse med dette er, at mange børn får lidt tynd mave, som reaktion. Det kan du så være ekstra opmærksom på og så tilbyde din søn lidt A38 med lidt mysli, lidt havregrød, brød og måske lidt æblejuice.
God fornøjelse, hvis man kan sige det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske