Brev:
Aktivt lærkebarn afhængig af brystet og svær at putte
28. maj 2018
Alder:
8 mdr.
Aktivt lærkebarn afhængig af brystet og svær at putte
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg har en lille søn på 8 måneder der er meget svær at få til at sove og har en uhensigtsmæssig døgnrytme.
Saxo, min dreng (født d. 20 september) har lige fra fødslen været en utrolig nysgerrig lille person. Han har igennem sit lille liv altid været vanskelig at få til at sove og jo ældre han er jo sværere er det blevet.
Han trives ellers og udvikler sig rigtig fint. Også hurtigere end fx hans mødregruppe-venner. Han spiser godt af ske-mad, Kravler i et hæsblæsende tempo, siger Hej, rejser sig og tager skridt, og er altid glad og tryg, ... undtagen når han skal puttes. Det kan pt kun lade sig gøre at få ham til at sove ved brystet og hvis vi går med ham i klapvognen/armene/selen.
Vi har fra start været opmærksom på putteritualer og genkendelighed, men lige meget har det hjulpet. Jeg har læst din bog, og fundet ud af vores søn er et lærkebarn og at han har søvn-associerings-problemer i forhold til brystet. Han har aldrig taget sut eller flaske. Jeg har forsøgt med både ene og andet af flere forskellige mærker
Saxos dagsrytme er
05:00 vågne, ammes, forsøg på at sove igen (mislykkedes 9 ud af 10
gange), leger indtil 07.00 hvor han puttes og ammes igen i forbindelse med dette.
08.00 (cirka) vågne og ofte stadig træt men alligevel ikke nok til at sove, derfor går vi gang med dagen.
08.30/09.00 morgengrød og vand
af kop, lege og hygge.
09.30/10.00 første lur, (alt imellem 45 min til 2 timer) ofte ammer jeg ham også der.
Til de to første lure her er han vildt træt og nemmere at putte end om aftenen. Han er altid så træt han er ved at falde om om morgenen både til 1 og 2 lur, hvilket gør jeg altid må spørge mig selv om han sover nok om natten?
Herefter er det meget forskelligt hvad der sker. Jeg tager ham tit ud og laver ting om formiddagen. Vi får besøg,
Legestue, hej på arbejde, ud i butikker, hvad vi nu lige finder på. Det elsker han, suger til sig og falder fint i søvn efter. 12-13ish. Og frokost får han før lur omkring 12 (forskellige moset/blendet grønsager og kød med mme)
Herefter leger vi, om eftermiddagen får han lidt frugt og vand og ofte også amning.
Dagens sidste lur kl. 14.30 ofte kort. Vi udfaser den mere og mere.
Aftensmad kl. 17/18
Herefter er han vågen indtil 19.00 hvor han puttes til natten, enten ammer jeg ham og nogen gange tager hans far ham på armen og går ham i søvn.
Det er næsten altid et show at få ham til at falde til ro også i barnevognen. Han vil gerne rundt i sengen og stå på hovedet og op ad tremmesengen/barnevogn og op på mig og trække i gardinet, mosle rundt osv. Vi prøver med beroligende ord, holde ham i favn og vugge, musik, white noise, gåture, nedrullede gardiner, men hvis han ikke er så træt han er ved at segne så vil han bare ikke ligge ned og sådan er det altid. Vi kigger selvfølgelig efter søvntoget, trætte øjne osv. Og selv om han er fuldstændig færdig og dødtræt så vil han bare ikke falde til ro.
Han sover hos mig i vores seng om natten, og jeg putter ham i vores seng til alle af lurene om dagen hvis vi er hjemme, da han nægter altanbarnevogn og rigtig barnevogn.. Han vågner nogen gange efter 45 min-2 timer og får en ammetår, og så giver jeg ham bryst når jeg kommer ind til ham og selv skal sove og så sover han resten af natten, sjældent med opvågninger. Så sover nærmest uafbrudt fra 19-05
Vi vil gerne: At han skal over i egen seng og sove. Skrue (meget) ned for amning. Falde i søvn i egen seng. Og rykke døgnrytme!! Det er simpelthen er ved at drive os til vandvid at vi skal så tidligt op. Og at far skal mere på banen med putning, da mor har aftenarbejde og indtil nu stået for alt. Vuggestuestart når han er 11 måneder.
Jeg er begyndt at udfase formiddsagsammning som det første skridt i fravænning. Giver vand af kop i stedet. Vi har forsøgt at flytte ham over i egen seng efter han er faldet i søvn på normal vis men uden særlig succes. Putte i egen seng er umuligt. Han rejser sig bare op.
Hvad skal vi gøre?
Kærlig hilsen
et forældrepar der efterhånden har forsøgt alting.