Svar: Aktivt lærkebarn afhængig af brystet og svær at putte
28. maj 2018
Alder:
8 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - og dejligt at I har købt min bog om børn og søvn og også har læst den - tak for det :) Så behøver jeg ikke forklare jer noget om søvnassociationsproblemer, - det ved I godt, at jeres dreng har.. :)
Det er rigtig godt, at du ikke længere ammer ham om formiddagen - men generelt skal flere af amningerne skrues ned og det skal du faktisk gøre med det samme. I stedet for at blive ammet, så skal jeres dreng tilbydes mere rigtig mad, flere måltider. Det er altså ikke meningen, at han skal tilbydes flaske i stedet - det er en lige så dårlig søvnassociation for ham. Og det vil være passende med 3 amninger i døgnet med den alder han har nu, og jeg anbefaler, at disse amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal ammes formiddag, eftermiddag, sen aften og nat...
Det kan være meget svært at ændre på hans rytme, når han ikke er ældre end han er, men I må naturligvis gerne forsøge. At få ham til at sove meget længere end han gør er dog nok svært, hvis han af natur er en lille lærke. I kan dog godt forsøge, om I med små skridt kan få ændret lidt på hans dagsrytme - altså ændre lidt hele dagen igennem, for at se om døgnet på den måde kan komme til at hænge lidt bedre sammen for jer alle tre.
En måde at gøre dette på er i første omgang at forsøge at afkorte hans vågenperiode om morgenen. Så han ikke er vågen fra 5-7 men gradvist puttes tidligere og tidligere, samtidig med at I forsøger at holde ham sovende lidt længere. Derfor kan det godt være at du i et par uger skal vælge at bibeholde amningen tidlig morgen, hvis det er dette, som gør, at han kan sove bare lidt længere og dermed starte dagen senere. Jo senere han står op, jo lettere vil I naturligt kunne rykke på hans rytme. Det betyder at i stedet for at han som nu sover mellem 7-8, så vil han måske kunne starte dagen omkring kl 6.30 og derfor få sin første lur omkring kl 8.30-9...og gradvist vil hans rytme så måske kunne rykke sig lidt mere. Hele dagens rytme afhænger ofte af stå op tidspunktet...
Et forslag til en dagsplan, som I kan arbejde hen imod, kunne derfor se således ud:
Tidlig morgen 05: Hjælpe ham til at sove lidt længere, evt. med amning, for at se om du på den måde kan holde ham sovende - og hvis I står op her, så prøv at putte ham tidligere og tidligere, så han ikke har en vågenperiode så tidligt, men i stedet en kort opvågning... så dagen måske starter omkring kl 6.30-7 og ikke allerede kl 05...
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9-9.30 - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amning her. Hvis han er træt, så putter du ham bare. Hvis han ikke virker helt parat til at sove, så sæt ham i barnevognen og tril en tur. Lad ham sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og læg ham først ned, når han tydeligt er parat til at sove.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Suppleres også gerne med kogte grøntsagsbuketter eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur omkring kl 12.30.. afhængig af, hvor lang formiddagsluren har været.
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos og vand af kop.
Sover evt. en kort powernap - så længe han står så tidligt op, vil han naturligt ofte have behov for en 3. lur fordi eftermiddagen ellers bliver alt for lang for ham. Skal ikke ammes om eftermiddagen.
Aften 17.30: Udgangspunktet er mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad som smager af noget og mad med mere og mere bid. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød sammen med lidt mme af en kop ca. kl 18.30-19... får derefter børstet tænder
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Lige nu er det vigtigt, at du trapper ud af antallet af amninger - både om dagen og om natten. Om dagen erstattes som sagt med mellemmåltider og vand af kop. Om aftenen introduceres en godnatgrød - det er med til at sikre lidt ekstra mæthed, men han skal stadig ammes aften og sen aften. Men efter midnat, skal han som udgangspunkt ikke ammes mere. Og for at vænne ham fra dette vil det være rigtig godt, at han nu sover i egen seng.
Det lyder dog til at være nødvendigt med små ændringer af gangen, så det ikke bliver alt for voldsomt for ham, og han ikke skal blive for ulykkelig. Jeg tænker derfor, at det er fint, at mor lige nu lægger sig og ammer ham i dobbeltsengen og lader ham falde i søvn der - på den måde lærer han at sove liggende og uden at skulle være i favn, gåes med og vugges i søvn. Og så arbejder bevidst på, at han ikke falder i søvn med brystet, men lirke brystet ud af munden før han sover helt, så han når dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover.
Det vil være rigtig godt at koble tremmesengen til mors seng, fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det gør det muligt for dig at putte ham i egen seng, men stadig være lige ved siden af, berolige med dine hænder, kærtegn, nærhed osv. så han stadig kan mærke, at mor er der, men ikke længere falder i søvn tæt i favn og lige foran mælkebaren:) Og har han brug for kontakten om natten kan han naturligt kravle ud og putte sig ind til mor, - hvorfor du også skal sove med en t-shirt eller lignende, så han ikke selv kan søge brystet.
Du må altså gerne som nu lade ham falde i søvn i din seng og så amme ham sen aften, før du selv går i seng - hvorefter han så skal flyttes over i egen seng og fortsætte natten der - gerne koblet til din seng, så I stadig er i nærheden af hinanden, og du kan berolige ham med dine hænder.
Som jeg læser jeres brev, så ammes jeres dreng normalt kun et par gange om aftenen men sover i øvrigt igennem om natten - er det korrekt forstået? Hvis han ammes om natten, så vil det også være en mulighed, at mor efter amning sen aften kl 23-24 lader far tage over og sover i et andet rum. Det betyder, at jeres dreng kan få masser af nærhed, tæt kontakt med far - og far kan komme på banen, som I ønsker - men amning er naturligt udelukket. Det tager ofte 3 nætter - ikke at jeres dreng vil acceptere at brystet ikke er der efter 3 nætter, men far vil ofte fornemme, at protesterne er mindre og at jeres dreng efter 3 nætter er lettere at trøste. Det bliver gradvist lettere for far at berolige og hjælpe jeres lille dreng efter 3 nætter. Og når far kan få ham videre i søvnen uden mor og uden bryst så kan det være en idé at putte ham over i egen seng - øve samme rutiner der - og så kan mor stille og roligt vænne tilbage til dobbeltsengen igen og amning om natten er slut...
Godnatgrøden kan hos jer godt gøre en forskel. Far kan give grøden og også tilbyde mme af kop sammen med grøden. Mor kan efterfølgende amme og lade ham falde i søvn med den nærhed som amningen giver. Amme igen sen aften og flytte ham til egen seng og så vil han måske sove betydeligt bedre resten af natten. Grøden kan være med til at mætte ham lidt mere, så han ikke behøver amning efter 1 time, men kan vente til klokken måske er 23.30, og grøden kan måske også spille ind på opvågningen om morgenen.
Det er dog også værd at se lidt på hans samlede søvnbehov. I skal nok regne med, at han har brug for ca. 14 timers søvn i døgnet med den alder han har nu, og det betyder, at når han f.eks. sover fra kl 19 til 05 = 10 timer om natten, så vil han skulle sove ca 4 timer i løbet af dagen. Jeres dreng sover faktisk 3-4 lure dagligt og når således let op på 4 timers søvn samlet i løbet af dagen - og det gør naturligt, at hans nattesøvn så ikke kan være længere end den er. Ved at ændre lidt på dagsrytmen, så hans første lur smelter mere sammen med natten, stå op tidspunktet bliver lidt senere og lurene om dagen rykkes lidt, og puttetidspunktet om aftenen også rykkes lidt, så kan det godt hænge sammen - men det er svært - især fordi han ikke er ældre, end han er.
Jeg håber dog, at min dagsplan og tanker giver lidt idé til, hvordan det kan foregå og hvor I kan begynde - første skridt er at lære at sove uden bryst formiddag og eftermiddag. Næste skridt er at afkorte vågenperioden tidlig morgen :)
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske