Svar: Mad generelt
11. maj 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Hvepze
For det første vil jeg lige sige, at jeg bestemt tror der er en sammenhæng imellem din søns tandfrembrud og han lyst eller manglende lyst til at spise. Det er jo trods alt en gevaldig mængde tænder, han får sig:o)
Børn kan godt spise varierede mængder på samme måde som voksne kan. Nogle dage er man naturligt mere sulten end andre dage og hvisse aktiviteter giver større sult fornemmelse end andre. F.eks. er det meget normalt at blive ekstra sulten, når man f.eks. har været i svømmehallen.
Det er således normalt at din dreng nogle dage ikke spiser så meget som andre dage, det vigtige er dog at du fortsat tilbyder ham lidt i løbet af dagen. Hvis han er for nysgerrrig og mere interesseret i leg og legetøj, så må du prøve at skabe lidt rammer der hedder 'nu spiser vi', således at leg og måltider som udgangspunkt ikke hænger sammen.
I princippet kan man sige at det er okay at han spiser gørd 2 gange dagligt. Problemet i det kan dog være at han fremover så fortsat vil foretrække den noget sødere grød fremfor grøntsagsmos. At han foretrækker det er jo sådan set okay, men det er vigtigt at han også lærer at spise grøntsagsmos. Han er dog endnu ikke så gammel, så lidt tålmodighed har også ret.
Nu ved jeg ikke om du selv laver grøntsagsmos eller om du har købt det. Ernæringsmæssigt er der ikke forskel på om du vælger at gøre det ene eller det andet og det er min erfaring at rigtig mange børn faktisk godt vil begynde at spise lidt grøntsagsmos, hvis man køber det på glas. Jeg vil derfor foreslå dig, at du i første omgang prøver at tilbyde ham lidt gulerodsmos, som du har købt på glas. Gulerod er sødere end andre grøntsager.
Du har mulighed for at komme lidt gulerodsmos på risgrød som topping (ligesom du ville gøre med lidt frugtmos) og så kan man jo diskutere, hvor lækkert vi voksne synes det er, men det virker faktisk ofte. Når han så vænner sig til guleroden, så kan du langsomt begynde at lade den være basis for andre grøntsager og du kan her tilsætte grøntsager som du selv koger og blender. På den måde kan han langsomt overgå til at spise flere grøntsager.
Kartoftler er der mange børn som ikke bryder sig om. Derfor gulerod som basis og herefter andre grøntsager.
Men igen... han er jo ikke så gammel, så han skal også lige have lov til at vænne sig til det hele. Du skal dog vide at det kan være vigtigt for at holde hans mave igang, at du ikke tilbyder mere end to måltider grød om dagen. Når han skal øges i måltider er det derfor en god idé at 3 og 4 måltid er grøntsagsmos.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske