Brev:
Begyndende opdragelse
29. maj 2018
Alder:
12 mdr.
Begyndende opdragelse
Kære Helen
Vi har været så glade for dine forringe svar - så her kommer der et spørgsmål til :-)
Vores søn er akkurat blevet et år, og min kæreste og jeg er begyndt at snakke en del om opdragelse og hvornår/hvor meget vi skal sige nej til vores søn.
Til tider kan vi være uenige.
Derfor skriver jeg til dig, for at få en bedre forståelse for hvor mange grænser der skal sættes på nuværende tidspunkt.
Min kæreste siger meget mere nej end jeg gør, og har en hel anden grænse. Hvor jeg derimod kan "klare" meget mere, og er mere blid.
Det skal så siges at min kæreste er rigtig god til at være kærlig og hård på samme tid.
Jeg vil meget gerne skrive i hvilke situationer vi kan føle trang til at sige nej eller "det må du ikke":
- Når han spiser, kaster han det meste af maden ned på gulvet. Her siger vi nej - det må du ikke. Desværre tror vores søn at vi leger med ham, og så tror han at det er en leg.
- Når han kravler ind i køkkenet og hen mod komfuret
- Kravler ind på toilettet og hen imod toiletbørsten
Det er nogle af de situationer, hvor vi føler træng til at sætte grænser. Og mit spørgsmål er egentlig: Hvornår skal man begynde at sætte grænser? og HVORDAN gør man det på den helt rigtige måde?
For mig, er vores søn stadig en lille dreng. Men samtidig er det RIGTIG vigtig for mig at opdrage på ham og danne ham til et ordentligt menneske, som kender grænserne - på den gode måde. jeg ved bare ikke hvornår tiden er inde, så det bliver gjort rigtigt.
Grunden til at jeg er usikker omkring dette, er fordi jeg helst ikke vil være for hård ved ham. Jeg er enorm kærlig, smilende og tilstede overfor ham. Så det er noget af en ændring for mig. Men samtidig vil jeg rigtig gerne sætte grænser - jeg skal bare være sikker på at det er okay at gøre, og så mangler jeg redskaberne til hvordan det skal gøre.
Jeg håber det giver god mening.
Med venlig hilsen
Claudia