Svar: Jeg tror hun får for lidt mælk - 9 mdr.
11. maj 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Pia
Da din datter nu er 9 mdr gammel må komælk gerne begynde at udgøre en langt større mængde end tidligere. Det er flot at du fortsat ammer og du kan jo roligt fortsætte med dette lang tid endnu. Det vil være passende at amme morgen og aften.
Din datter må i princippet få en del mælk nu, men samtidig skal du passe på at det ikke kommer til at fylde så meget at det tager pladsen op for anden mad. Det er vigtigere at hun spiser godt, end at hun drikker så meget mælk.
Fra nu og frem mod 1 års alderen skal hendes mælkeindtag ikke være mere en 500-750ml dagligt og det er incl. f.eks. en portion yoghurt. Spiser hun således en portion yoghurt på ca 200ml, spiser mælk på grød, tilbydes ost mv og så oven i købet ammes eller får en flaske, så tror jeg bestemt at hendes mælkebehov dækkes fint ind.
Har du prøvet med kold sødmælk? Drikke yoghurt eller evt. lave din egen milk-shake hvor du blender banan eller f.eks. jordbær sammen med sødmælk. Koldskål kan også bruges som alternativ. Du skal dog bare være opmærksom på at der helst ikke skal være sukker i, kakaomælk duer derfor ikke. Men at lave tingene selv er jo rigtig godt og en lille banan blendet med 2-3 dl sødmælk....ja det smager dejligt.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske