Svar: Lange vågne stræk
9. juni 2018
Alder:
1 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Jeg tænker, at du har helt ret, når du skriver, at du har på fornemmelsen, at din dreng ofte powernapper imens han spiser... og selvom han som udgangspunkt skal have lov til at spise, indtil han selv slipper brystet og på den måde signalerer, at han er færdig, så lyder det faktisk som om, at du godt kan forsøge at tage ham fra lidt før. Det lyder som om, at det er lidt for dejligt at ligge i din favn med brystet i munden, så han sover der og derfor vågner op, når du lægger ham fra dig ...
Med små børn er det ofte sådan, at man skal forsøge at flytte dem med det samme de er færdige med at spise - eller alternativt blive siddende med dem og lade dem sove i favn. Hvis man ikke får dem flyttet med det samme, men måske sidder med dem lidt for længe før de flyttes, så oplever man tit, at barnet vågner op og protesterer mod at blive flyttet. Selvom det er hyggeligt at sidde med ham, og selvom du meget gerne må prioritere dette en gang imellem, så har du jo også andre ting, som skal nås i løbet af dagen, og hvor du netop skal udnytte de tidspunkter, hvor han sover. Derfor er det en god idé, at du prøver at putte ham, før han falder for meget i søvn i din favn.
Som udgangspunkt kan man aldrig tømme et bryst helt. Der vil altid være lidt mælk at komme efter, og derfor vil han kunne blive ved med at sutte og sutte - fordi der hele tiden kommer lidt. Derfor skal du prøve at lægge mærke til hans sutterytme og prøve at lægge mærke til, hvornår han sutter effektivt, hvornår han synker og fornemme mælken der løber, og hvornår han virker til at sutte mere eller mindre, imens han sover - hvor det bliver til mere hygge og lyst til at have brystet i munden, end at han egentlig spiser.
Og du skal også lægge mærke til dit bryst, og hvordan brystet føles. Når han har spist godt fra et bryst, så skal brystet føles blødt og eftergiveligt. Der må ikke være nogen hårde områder, nogle hårde fyldte mælkeknuder, og du skal kunne mærke forskel på det bryst, som han har spist af, og det bryst, som han endnu ikke har spist fra.
Han "tømmer" brystet forskelligt alt efter, hvordan han bliver lagt til. Hvis du har meget fyldte mælkekamre på ydersiden af brystet, ud mod armhulen, så læg ham til i tvillinge-stillingen. Hvis det er mælkekamrene på oversiden af brystet og ind mod kavalergangen, som er spændte og fyldt, så læg ham til i den traditionelle stilling - og hvis det er mælkekamrene på undersiden af brystet, som er fyldt, så læg dig ned og am ham liggende. Når han er færdig med at spise, så skal der altså være forskel på, hvordan mælkekamrene føles alt efter, hvilket bryst du mærker på...
Du kan med fordel amme ham i den traditionelle stilling og herefter skifte ham, så han vågner op til dåd igen - og så lægge ham til samme bryst men i tvillingestillingen, så han tømmer brystet helt. Og derefter kan du så tage ham fra og putte ham. Hvis du fornemmer, at han har spist godt fra et bryst allerede, og brystet er blødt og eftergiveligt, så kan du også vælge at lægge ham til modsatte bryst og lade ham tage toppen der og blive fyldt lidt ekstra op på den måde - og derefter så tage ham fra og putte ham. Næste gang han så vågner og skal ammes, så skal du starte der, hvor han tog toppen sidst og så hjælpe ham med at spise i bund der...
Hvis han på den måde har spist rigtig godt og er fyldt godt op med mælk - og ikke selv slipper men falder i søvn med dit bryst i munden - så må du gerne tage ham fra og putte ham fra dig, så han kan sove et lidt længere søvntræk i sin lift i stedet for i din favn. Og du må her gerne give ham sutten, som han kan sutte på uden at få ekstra mælk i maven og derefter falde til ro. Du nævner, at når du ammer meget længe, så gylper han en del og det lyder derfor ikke som om, at han mangler mælk - og her kan sutten være en rigtig god løsning, fordi den netop hjælper mælken igennem systemet og giver lidt ro i maven uden at han får yderligere mælk derned :)
Når du lægger ham til igen, hvor han ofte virker til at "falde hen i en dvale, hvor han stadig synker" som du skriver - så lyder det ikke som om, at han mangler mad, men som om, at han her godt kan have glæde af sutten og med dine hænder og kærtegn blive lullet i søvn i f.eks. sin lift i stedet :) I den situation må du altså gerne tage ham fra, se om han skal bøvse - og hvis han ikke skal det, så bare lægge ham ned og hjælpe ham til at sove videre i liften i stedet for hos dig. Det er ikke sikkert, at han har brug for at bøvse flere gange, men han skal naturligvis have muligheden, før du putter ham fra dig:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske