Svar: Overgearet 4årig når der er gæster
10. juni 2018
Alder:
4 år
Kære Mor B
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er så udadvendt, som han er. Han er rigtig glad for, når I har gæster og kan selv finde på at invitere. Han synes, det er rigtig hyggeligt, og jeg tænker, at han nok har en meget ekstrovert personlighed.
Ord der kendtegner ekstroverte er f.eks. socale, overstrømmende, selskabelige, aktive, ubekymrede, befinder sig godt i andres selskab... Og det tænker jeg passer meget godt på jeres dreng. Han elsker at være sammen med andre, og bliver sandsynligvis pirrelig og utilfreds, hvis der ikke sker nok... Han tanker op, får energi at være sammen med andre... I modsætning til mennesker med en introvert personlighed, som kan blive drænet for energi, når alt for mange er samlet...
Samtidig er han jo også fire år, og det betyder, at han har rigtig meget brug for voksnes anerkendelse, han har brug for at føle sig betydningsfuld. Det viser han blandt andet ved at vise jeres gæster rundt, viser dem sine legesager og taler med dem om stort og småt.. han har en vigtig rolle, når der kommer gæster, og det er vigtigt for ham. Han vil ofte også vise sit behov for anerkendelse ved f.eks. at sige "se mig...!" - det kan være "se hvor højt jeg kan springe", "se hvordan jeg kan cykle", "se min tegning er den ikke flot" osv. og han vil naturligt i kraft af sin alder have rigtig meget brug for både jeres og andre voksnes anerkendelse.
4 årige børn vil også meget gerne føle sig som en del af fællesskabet, så det er naturligt, at han gerne blander sig, når I har gæster. Det er naturligt for hans alder, at når I begynder at snakke voksensnak, så vil han spørge ind til, hvad der foregår, hvad I taler om osv. fordi det er vigtigt for ham at føle sig som en del af det der foregår. Derfor vil han godt kunne afbryde jeres samtale og hvis han har svært ved at forstå, hvad det er I taler om eller føler, at ingen ser ham eller interesserer sig for ham, så kan han godt blive urolig og blive overgearet, simpelthen som udtryk for, at han har brug for at føle sig som en del af det der foregår...
Det er naturligvis en balance, som I skal forsøge at finde. For på den ene side er det vigtigt at anerkende hans alder, udvikling, den personlighed som han har.. og samtidig skal han naturligvis også lære, at han skal give plads til andre, og at voksne nogle gange har brug for at tale voksensnak uden at blive afbrudt...
Hans hjerne er bedre udviklet nu, og han vil ikke længere være helt så styret af sine følelser, som han f.eks. var, da han var to år gammel. Dengang var alt hvad han gjorde meget lystbetonet, og det var svært for ham at sidde stille og forstå og lytte til en forklaring. Det kan han bedre nu. Og derfor må I gerne tale med ham om, hvad der skal ske, når der kommer gæster, og hvad I forventer af ham. Og når han så en gang imellem alligevel glemmer det eller forløber sig, bliver lidt for overgearet, så er det vigtigt, at du ser ham og giver ham den opmærksomhed som han har brug for, men samtidig holder fast i, hvad det er I skal nu. Du kan f.eks. sige "kom og sæt dig her, jeg sidder lige og taler med mormor, men du må gerne være med" eller lignende - så han føler sig inddraget selvom du holder fast i at du og din mor taler sammen nu.
Det er også vigtigt, at I voksne ikke taler hen over hovedet på ham, men forsøger at inddrage ham lidt i samtalen, så han føler sig set og som en del af det der foregår - men når snakken tager en for voksen drejning, så giv ham alternativer. Han behøver ikke sidde med ved bordet i flere timer. Når han er færdig med at spise, må han derfor gerne gå fra bordet, og I kan stille og roligt forklare ham, at I voksne skal spise færdig, men at han gerne må være i stuen og kan se en film, eller hvad han nu har lyst til. Og du må gerne følge ham ind i stuen og hjælpe ham igang. Så du tilbyder et alternativ til voksensnak og giver ham mulighed for at lave noget andet end at afbryde og fjolle rundt ved middagsbordet...
Du skal naturligvis forklare ham, at du henter ham, når det er tid til dessert, så han ikke føler, at han risikerer at gå glip af noget. Det er også vigtigt, at han ikke føler sig sendt væk. Når han tilbydes at være i stuen og se en film, så er det netop fordi det er sjovere, når man er 4 år, end det er at sidde ved bordet i så lang tid, at man ender med at irritere de voksne - og også det kan du forklare ham, før gæsterne kommer. Så I allerede inden har talt om, at når han er færdig med at spise og de voksne snakker voksensnak, så kan han få lov til at se en film i stuen, så det stadig er hyggeligt for ham :)
Hvis du har på fornemmelsen, at han er motorisk meget urolig og generelt har svært ved at sidde stille, når han spiser, så kan det måske hjælpe ham med en speciel pude. Man kan købe puder, der er lavet til motorisk urolige børn og nogle gange kan det faktisk gøre, at barnet så bedre kan sidde ved bordet, uden at hoppe rundt, rejse sig, rykke rundt på stolen osv. igen og igen...
Du spørger, hvordan man på en anerkendende måde kan fortælle ham, at han skal lege selv - og jeg tænker, at det handler meget om at I på forhånd afklarer lidt forventinger og laver lidt aftaler, som I så hjælper ham med at huske undervejs i situationen. Det handler dog også meget om, at I lytter til ham og hvad han giver udtryk for - netop fordi han har den alder og den personlighed, som han har. Og så handler det også om, at I skal melde klart ud, når I kommunikerer med ham. Det er f.eks. en god idé at I ikke siger "du skal lege selv nu" eller "nu skal du tie stille" eller "du må ikke afbryde, når de voksne taler" eller lignende. Hvis I formulerer jer på denne måde, vil han let kunne føle sig forkert og det vil ikke hjælpe ham. Derimod kan det være en god idé at I formulerer jer med et "jeg" så han hører præcis, hvad det er I forventer "jeg vil gerne have at du..." eller "jeg vil ikke have at du...". Det gør det tydeligere for ham, hvad det er I vil eller ikke vil og dermed lettere for ham at følge jer og jeres ønsker.
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn" :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske