Svar: Er fisk godt for børn
11. maj 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Jeg mener bestemt at fisk både er sundt og vigtigt. Fisk er sundt, fordi de indeholder nogle sunde fiskeolier (omega-3 fedtsyrer), D-vitamin, jod og selen. Ved at spise fisk nedsætter man risikoen for blandt andet hjerte-karsygdomme. Det er derfor fortsat vigtigt at spise fisk og også at give sit barn fisk, det skal bare være i passende mængder og det skal ikke være rå fisk.
Det anbefales at give børn som er mindst 6 mdr gamle lidt fisk eller anden form for kød i grøntsagsmosen. Fisken skal koges eller tilberedes i ovn.
Det er korrekt at fisk kan være forurenet med f.eks. dioxin og kviksølv, men da der er fangstforbud der, hvor forureningen er størst, vurderer Fødevarestyrelsen at sundhedsgevinsten ved at spise flere og varierede fisk er mærkbart større end risikoen ved forurening.
Gravide og ammende samt børn under 14 år anbefales endvidere at holde igen med større mængder at rovfisk og børn under 3 år må højst få 25 gram om ugen. Rovfisk er tun, rokke, gedde, helleflynder, oliefisk(escolar), sværdfisk, sildehaj, aborre og sandart. Dåsetun er der umiddelbart ikke problemer med.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske