Brev:
Afvænning af natflaske
15. juni 2018
Alder:
7 mdr.
Afvænning af natflaske
Hej Helen
Jeg skriver igen til dig, efter at vores søn er blevet ældre, får mere mad og sover bedre i løbet af dagen. Han rokere fuldstændig rundt på dags lurene lige nu, så det er svært at lave et reelt overblik over vores dagsrytme. Han har alle dage sovet fire lurer på 40 minutter, hvor vi nu er nede på tre og endda to lange lurer nogen dage. Varigheden af en lur er mellem 40 minutter til 2 timer og der er ingen rytme i, om det er formiddags eller eftermiddags luren der er lang. Får han ikke en lang lur, får han en Powernap om aftenen. Det fungere egentligt fint.
Mit egentlige spørgsmål er om vores natflasker. Han får en flaske omkring 23.30, og efterspørger denne ligemeget hvornår han sidst har spist. Så efterspørger han igen omkring kl 03 og 05/06. Jeg er virkelig træt! Jeg har arbejdet på at komme af med kl 03 flasken, ved gradvist at tilbyde han mindre og mindre. Men så kom varmen og jeg synes ikke at han er så god til at drikke i løbet af dagen, hvorfor jeg ikke ville tage mere væske fra ham om natten.
Vores dag ser, som oftest sådan ud;
05/06 flaske - 130 ml, sover hurtigt videre
08, vågner og står op
08.30/09 grød med frugt topping, vand af kop.
10 formiddags lur og en lille sjat mælk (60ml) inden. Sover alt imellem 40-90 minutter
Ved kort lur, får han frugt og snacks
12/13 frokost, bonde brød med forskelligt pålæg og gnave grønt, vand af kop.
Flaske inden lur
Eftermiddagslur. Tidspunktet sviger meget, alt efter hvad lang formiddagsluren var, og hvor frisk han er. Varigheden 40-90 minutter, nogen gange længere.
Eftermiddags frugt og snacks
Flaske
17/18 evt Powernap
18/18.30 aftensmad, grøntsags mos med kød, eller det samme mad som os, vand af kop.
Efterfulgt af gnave grønt og frugt i men vi andre spiser færdigt.
20.00 flaske (150 ml)
Puttes og sover ofte omkring 20/20.30
23.30 flaske (150 ml)
03.00 flaske (100 ml)
Nogle nætter sjat spiser han mere og det virker som om det næste er mere vane spiseri.
Nogle dage er der en flaske mere i løbet af dagen, Fx hvis han har afvist et måltid grød. Så vi er i alt på 7-8 flasker i døgnet, hvilket jeg synes er meget. Mængden sviger meget, alt efter hvordan appetitten ved måltiderne har været.
Hvordan slipper jeg af med kl 03 flasken. Ville det evt være en idé og kører noget aften grød eller vælling? Jeg har prøvet at tilbyde vand om natten men det vil han ikke acceptere. Jeg har også tænkt om det ville hjælpe at gøre mælken tyndere, men derfor skal jeg jo stadig op.
Hilsen
En træt mor til en aktiv nat-spiser 😊