Brev:
Aftensmad og vitaminer
12. maj 2005
Alder:
11 mdr.
Aftensmad og vitaminer
Hej igen
Nu har jeg endnu engang brug for et af dine gode råd.
Min datter på 11 mdr. spiser det, jeg vil kalde "voksenmad", altså i høj grad det samme som vi andre spiser.
Mit problem er, at hun ikke spsiser mere end to - tre skefulde af sin aftensmad, hvorefter hun begynder at spytte og sprutte med maden. Det er noget, hun har gjort helt fra skemaden blev introduceret, og hun gør det ikke nødvendigvis fordi hun ikke er sulten men nogle gange fordi hun keder sig og andre gange hvis hun er træt.
Problemet er at hun selvfølgelig har svært ved at undvære mad i tolv timer til næste morgen når hun ikke får aftensmad. Det betyder dels at vi ikke får sovet sammenhængende fordi hun hele tiden vågner og dels at hun er så sulten kl. 5 at vi er nødt til at stå op og give hende havregrød.
Vi er ved at være lidt trætte af det cirkus, så jeg vil høre om du kan gennemskue, hvorfor hun ikke gider spise aftensmad. Har du nogel ideer til hvad vi kan give hende, som evt vil være en succes?
En anden bekymring jeg har i forhold til aftensmaden er at det er det eneste måltid hvor hun får grøntsager, og det betyder jo at hun slet ingen får som det er nu.
Vi er meget i vildrede med om vi skal lade hende gå sulten i seng eller om hun skal have et stykke rugbrød, som hun spiser med største velbehag, de gange vi har forsøgt på det. Men jeg vil nødig lære hende den vane, at hun kan slippe for grøntsagerne.
Hendes måltider og søvn ser ud som følger:
KL. 5-6 Havregrød (lavet på 1 dl gryn og 2 dl sødmælk, hvoraf hun spiser ca 1/2 portion)
KL. 7.30-8 Morgenlur
KL. 8.30 Youghurt eller bolle med ost og lidt frugt i hånden
KL. 11.30 Frokost, 1 skive levebrød i med fx avocado, laksepostej, figenpålæg, banan
Kl. 12.30.14.30 Lur i barnevognen
Kl. 15 1/2 bolle med ost og frugt
KL. 18.30 Fx Ris/kartofler, gulerødder og ærter med sovs og kylling/fisk/andet kød (Det er moset lidt med gaflen eller skåret ud i terninger, så hun selv kan spise med fingrene eller gaflen)
KL. 19 Bad og putteritual sover ca. kl 20
Ind imellem måltiderne drikker hun vand og mælk af kop.
Jeg har et sidste spørgsmål og det går på d-dråber og jern dråber. Når hun bliver et år, skal jeg så stoppe med dem? Skal hun have almindelige vitamindråber af en slags. Hun spiser jo som sagt sjældent sine grøntsager, og så er vitaminer vel en meget god ting.
Venlig hilsen
Pernille