Svar: Aftensmad og vitaminer
12. maj 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Pernille
Som du beskriver problemerne omkring aftensmaden, så lyder det jo umiddelbart som om jeres datter har fundet ud af en måde at få opmærksomhed på. Når hun sprutter med maden, så har I højst sandsynligt et reaktionsmønster, som på en eller anden måde gør det interessant at fortsætte. Hvad gjorde I da hun var mindre - var det sjovt i starten og nu er det blevet irriterende? Har I stiltiende accepteret det, for så nu at have fået nok osv.
Det lyder som om at vanen hænger sammen med den almindelige aftensmad og ikke hvis hun får rugbrød. Derfor ser jeg umiddelbart ingen problemer i at I forsøger med rugbrødet i en periode (måske 14 dage), for at se om hun så kan glemme den dårlige vane. Problemet er at børn jo godt kan huske visse ting meget længe, især hvis det bliver rituelt for dem, så derfor er det ikke sikkert at 14 dage er nok.
Alternativet vil i stedet være at I serverer rugbrød for hende, men samtidig også tilbyder noget af den anden mad, således at I er sikre på at hun får hvad hun kan spise og dermed ikke behøver mad om natten.
For ikke at fokusere så meget på grøntsagerne om aftenen, når I alle skal spise, kan du i stedet forsøge at tilbyde lidt grønt til frokost. Sammen med de i øvrigt vældig fine ting, kan du give hende en skefuld ærter og majs, samt lidt rød pebberfrugt, lidt agurk og tomat.
Det samme kan du gøre inden aftensmaden f.eks. kl. 17, hvor hun højst sandsynligt vil kunne spise et eller andet, da det tidspunkt ligger lige imellem eftermiddagsmåltidet og aftensmaden og da jeg af erfaring ved at børn er sultne der. Du skal her tilbyde hende et lille fad med noget grønt. Det skal laves i stykker, som hun nemt kan spise, og her kan hun så få gulerod i stænger, agurk i stænger, pebberfrugt, blomkål i små hoveder, mini-majs, friske ærter osv.
Fordelen er jo at hvis hun har spist noget grønt i løbet af dagen og/eller før aftensmaden, så behøver du ikke fokusere på dette under aftensmaden. Meningen er jo netop at hun så ikke får den ekstra opmærksomhed, hvorfor hun i længden ikke behøver sidde at lege med maden, men i stedet kan spise den relevant.
Med hensyn til vitaminer, så lyder hun jo umiddelbart til at trives og spise rimeligt varieret. Det kan dog være en udmærket idé at tilbyde en multivitamintablet, når hun er fyldt et år. Den indeholder både jern og d-vitamin + meget andet. Til at begynde med vil hun ikke kunne tygge den og derfor bør du knække den i små stykker, så den ikke kommer galt i halsen.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske