Svar: Det samme til morgenmad hverdag
26. juni 2018
Alder:
19 mdr.
Kære Kris
Tak for dit fine spørgsmål om morgenmad :)
Ernæringsmæssigt er havregryn med mælk en god start på dagen, og der er intet i vejen for, at det er samme sunde morgenmad jeres dreng spiser hver dag :) Faktisk føler mange børn tryghed ved at morgenrutinerne er de samme... og i følge fødevarestyrelsen, så er "en portion havregryn evt. med et par teskefulde sukker ovenpå den sundeste morgenmad, man kan give sit barn" (altomkost.dk)...
Jeg forstår dog godt din pointe med helst at ville undgå, at han så pludselig ikke vil spise morgenmad, fordi han er kørt træt i havregryn, men tænker, at han forhåbentlig så vil synes om at få noget andet, hvis det viser sig at havregrynene er lidt kedelige i længden.
Du kan med fordel variere den topping du kommer på havregrynene - nogle gange kan han få lidt sukker på, men andre gange kan han få lidt rosiner, frisk udskåret frugt, forskellige bær, hakkede nødder/mandler eller lignende på. Det er også en måde at skabe lidt variation... Nødder skal hakkes for at sikre, at han ikke fejlsynker...
Du kan også prøve at blande havregrynene med andre former for gryn eller flager f.eks. ruggryn, hirseflager, quinoaflager eller lignende, så han på den måde får lidt variation. Hvordan det smager, hvis det ikke er lavet til grød, tør jeg ikke svare på, men det kan være et forsøg værd... Du kan også prøve med mysli, det er dog vigtigt, at det er uden tilsat sukker, chokolade eller lignende - og er der hele nødder i, så skal disse knuses.
Du nævner også, at han er meget glad for at spise det samme som jer, og det er jo et rigtig godt udgangspunkt. Prøv derfor at servere noget af den mad, som I voksne spiser, så han på den måde også tilbydes lidt forskelligt (med mindre I alle sammen spiser havregryn med mælk, så er det jo rutinerne hos jer), men måske kan I, når det er weekend osv prøve med lidt æg, skinke, pølser og lignende som alternativ en gang imellem.
Forskelliger former for brød og boller er også en god idé - netop for at han ikke kun vil spise lyst brød, men vænnes til at man godt kan spise forskellige former for brød allerede nu. Du kan bage selv og tag ham gerne med i processen, lad ham følge med og være med til at komme ingredienserne i skålen, sidde med bolledej i hånden osv. Det vil være en rigtig god aktivitet og give anledning til en masse snak :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske