Svar: Dårlig dagssøvn og mareridt at putte
27. juni 2018
Alder:
8 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng, dagsrytme og alle dine tanker :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og når jeg læser dit brev, så lægger jeg især mærke til, at jeres drengs rytme varierer meget.. og jeg tænker, at det vil hjælpe jer, hvis I kan forsøge at skabe en mere fast hverdag...
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 8-9 måneder er ca. 14 timer i døgnet - og mange børn sover faktisk lidt mindre, end vi lige synes de har behov for. Det er ikke fordi de ikke har brug for søvnen, men det handler mere om, at de i denne alder er så optagede af, hvad der sker omkring dem, at de hellere vil lege og følge med end sove. De kan have rigtig svært ved at mærke efter, hvornår de egentlig er trætte og nogle gange sender de også utydelige signaler og kan være rigtigt svære at aflæse - og her kan det være en god idé at se lidt på klokken, som jeg også fornemmer, at du gør, når du skriver, at han ofte er putteklar 2.5-3.5 time efter, at han er vågnet.
Jeres dreng sover ca. 12 timer om natten - han puttes omkring kl 19-19.30 og står op igen omkring kl 07-07.30.. nogle gange sover han helt til kl 08.30. Det betyder, at han naturligt ikke kan sove mere end ca 2 timer samlet i løbet af dagen. Han har stadig brug for 2-3 lure dagligt og det forklarer derfor, hvorfor hans lure ikke kan være længere end de er....
Når han varierer sit stå op tidspunkt med 1.5 time, så vil hele dagens rytme naturligt flytte sig efter dette - og det kan faktisk gøre det svært at finde det rette puttetidspunkt om aftenen, ligesom det kan gøre at hele dagen skrider, så det bliver svært at ramme spisetider, tidspunkter for søvn om dagen osv. Og jeg vil derfor anbefale, at I vækker jeres dreng om morgenen, så han starter dagen sådan, at han senest tilbydes morgengrød kl 7.30-8. Det vil sige, at hvis han ikke vågner af sig selv omkring kl 07-07.30, så synes jeg, at I skal vække ham.
Normalt skal man jo ikke vække børn som sover. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte og har brug for at sove og de vågner, når de ikke behøver mere søvn - de vågner friske og veludhvilede, præcis som du beskriver jeres dreng - han er altid glad, når han vågner, parat til at lege, opleve og udvikle sig :) Men man kan godt forsvare at vække ham om morgenen, fordi han der har sovet en god lang nattesøvn - og fordi det ikke er et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham. Det er et spørgsmål om at hjælpe ham til at sove lidt længere dagslure og få en rytme, som både han og I vil trives bedre med. Og netop stå op tidspunktet har betydning for dette.
Derfor set mit forslag til en dagsplan således ud:
Vækkes stille og roligt, med nærhed og kærtegn, hvis han ikke vågner af sig selv, så han er klar til morgenmad...
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl 10 og sover her ca. 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - sover her måske 1.5 time, måske mere, hvis du er heldig...
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk blød frugt i hånden, frugtmos. Vand af kop.
Sover evt. 3. lur, hvis middagsluren stadig er kort, men ellers så springes denne lur ofte over.
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Der skal stadig være mos, men også gerne mad i stykker - små hapsere og også større stykker, som han kan sidde med i hånden og gumle på selv. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten. Badet stimulerer ham rigtig godt både motorisk og mentalt - og det kan hjælpe ham med at koble fra, når han skal sove.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual, vand eller mme af kop og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - dette tidspunkt kan dog godt ligge senere, hvis han har sovet 3. lure dagligt... Her må du se på hans samlede søvnbehov...
Jeg anbefaler ofte godnatgrød fra 8 måneders alderen og op. Når grøden ligger efter et bad og gives lige før putning, så har den ofte en god effekt...
Som du kan se af denne plan, så tænker jeg altså, at hvis I kan forsøge at starte dagen til samme tid hver dag, så vil resten af dagen ofte følge efter - og jo mere fast rytme han får, jo lettere vil I kunne ramme det rette puttetidspunkt. Det kan være rigtig godt med en rytme, hvor han sover 45 minutter + 1.5 time og så stadig får en lang nattesøvn som nu, og hvis han ikke kan sove 1.5 time til middag, så er det også okay, at han i stedet tager 3 lure af 45 minutters varighed. Så længe han trives og udvikler sig som han gør, virker glad og tilfreds, har overskud til at lege og lære, så er det helt okay :)
Den faste rytme - fast stå op tidspunkt, faste tidspunkter for leg og aktiviteter, faste tidspunktet for måltider og faste tidspunkter for søvn vil hjælpe ham til at få en indre fornemmelse for, hvornår det er spisetid og sovetid. Du påvirker hans indre ur, så han på den måde hjælpes til at fornemme, at han faktisk er træt, når det er tid til at sove og derved lettere vil kunne overgive sig til søvnen :)
Når I putter ham om aftenen, vil det være rigtig godt, hvis han får bad, godnatgrød og amning og efter amning puttes ned i sin seng. Du må gerne stå ved ham, holde hænderne på ham og hjælpe ham ind i søvnen med din nærhed, hvis du fornemmer, at det hjælpe ham til at koble fra og finde roen. Hvis du lige nu skal sidde med ham og hjælpe ham til ro i din favn, så gør det. Sæt dig på en stol ved siden af tremmesengen og prøv at sidde stille, så du ikke vænner ham til at han skal hoppes med eller gås rundt med. Og når han så er parat til at sove - men lige før han sover helt - så lægger du ham over i tremmesengen og hjælper ham ind i søvnen der, så han stadig mærker, at du er der... Hvis det let ikke fungerer, så må du skrive igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske