Svar: Fravänning af bryst som sut & sove selv
28. juni 2018
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen i et stykke tid og det er dejligt, at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Der er ingen tvivl om, at din dreng er rigtig glad for brystet, og det lyder også som om, at du har været glad for at amme ham og stadig er det. Du skriver, at han nægter sut, og du skriver, at han få små meget brystmælk hos dig, som han orker.. I sover sammen om natten og han har mulighed for at tage brystet, når han føler behov for det...
Dette er du nødt til at lave om. Din dreng er 8 måneder nu, og det er meget vigtigt at mængden af mælk sættes ned, og at du ikke længere ammer så meget. Der er en risiko for, at din dreng bliver mælkedranker - det kalder man børn, som drikker så meget mælk, at der ikke er plads til anden og mere sufficient mad i maven. Det betyder ikke, at du skal stoppe med at amme - det skal du ikke. Men du bør skrue antallet af amninger ned og i stedet tilbyde ham mange måltider dagen igennem og også vand af kop. Det er vigtigt, at han nu lærer at drikke vand og ikke kun drikker mælk.
Det betyder også, at du ikke skal erstatte med flaske eller modermælkserstatning af en kop. Han kan fint få sit behov for mælk dækket via amningerne - og det vil være passende, at du ammer ham 3 gange i døgnet, med den alder han har. Jeg anbefaler, at disse amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder altså at han ikke længere skal ammes om natten eller formiddag og eftermiddag, men nu lære at sove igennem uden at få bryst, ligesom han om formiddagen skal puttes uden at få amning først - i stedet skal han tilbydes et mellemmåltid.
Da du ammer så meget som du gør, så vil det være rigtig svært, hvis du fra den ene dag til den anden trapper så meget ud af amning og jeg vil derfor anbefale, at du lige nu ammer ham 4 gange i døgnet - det vil sige bibeholder amningen tidlig morgen. Men han skal ikke ammes om natten og stadig skal han tilbydes mellemmåltider formiddag og eftermiddag i stedet for amning.
Det betyder, at en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal IKKE ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, og suppleres med mos. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas, som passer til børn på 8 måneder. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - her ammer du altså som du plejer at gøre :)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Skal IKKE ammes om eftermiddagen - mellemmåltidet erstatter amningen og vand af kop slukker tørsten...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere den mad, som du selv spiser. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Der skal være mad i stykker og mad med lidt bid - og stadig også mos. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet og smøres med lidt creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød som en fast del af putteritualet og vand af kop - og får derefter børstet tænder, hvis han har fået tænder.
Ammes og puttes til natten ca. kl 20
Sen aften 23-24: Ammes og skal herefter sove uden brystet om natten - gerne i 5 timer, før han så tilbydes brystet igen....
Det bliver hårdt, for din dreng har jo lært at han kan få brystet mange gange dagligt og igennem hele natten - men nu er du nødt til at være den som styrer hvornår han kan ammes og du skal holde fast i, at han i stedet tilbydes rigtig mad og vand af kop. Han får på den måde næring og væske, som er vigtig og godt for ham...
Du skal også forsøge at komme væk fra tankegangen om, at "noget skal han jo have", når han ikke spiser ret meget. Det er vigtigt at du ikke supplerer med brystet eller "topper op" for at sikre ham noget. Du er nødt til at holde mælkeindtaget nede, for at han begynder at spise mere rigtig mad og spiser tilstrækkeligt til at han kan trives på sigt.
Så når du spørger, hvornår du kan give ham en ny ting, som han kan blive glad for i stedet for brystet, så er det i første omgang vigtigt, at du erstatter amningerne med mad og vand... Derudover kan du godt putte ham med en klud, der dufter af dig, så han kan fornemme at du er der, selvom han puttes i sin barnevogn. Det må du meget gerne tilbyde ham.
Det er også helt okay, at du om natten vælger stadig at sove med ham i din seng, da du er alene, er dette naturligt rigtig hyggeligt og dejligt. Men du skal sove med en t-shirt eller lignende på, så han ikke selv kan søge og finde brystet om natten. Hen kan få masser af nærhed, kærtegn osv. mærke at du er der - men det er dig der styrer, hvornår han kan ammes.
Hvis han om natten bliver helt ulykkelig og kun vil brystet, så kan du være nødt til at give ham det. MEN det er her så vigtigt, at du forsøger at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun trøstes. Det betyder, at du giver ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og så giver du ham det, lader ham die lidt og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn, uden at han har dit bryst i munden.
Når I ligger sammen kan du samtidig med at du lirke brystet ud af munden på ham lade ham mærke dig, holde dine hænder på hans krop, vugge ham lidt der hvor han ligger, så han fornemmer, at mor stadig er der - men brystet er der ikke mere. Stille og roligt skal du netop kunne berolige ham kun med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet. Så lige nu er det på den måde, at du trapper ud af brystet og sætter dig selv, dine hænder, stemme, nærhed osv. i stedet. Der er masser af mor, selvom der ikke længere tilbydes bryst :)
En ting af gangen - og første skridt hos jer er at skrue antallet af amninger ned og få øget hans indtag af mere rigtig mad og vand af kop... :)
Rigtig meget held og lykke og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske