Svar: Mangel på appetit og vægt
29. juni 2018
Alder:
13 mdr.
Kære Claudia
Tak for dit brev, det er rigtig fint du skriver, og jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med på vejen :)
Det er helt naturligt, at børn i perioder spiser meget og i andre perioder spiser mindre. Det er også helt naturligt, at børns appetit kan variere dagen igennem, så nogle børn spiser rigtig meget om morgenen og i løbet af dagen og mindre om aftenen, og andre børn spiser mindre om morgenen, men spiser så gerne en større portion aftensmad... Det er også normalt, at børn den ene dag kun spiser pasta til aften og næste dag er det så måske kødet, der glider ned, og pastaen bliver ikke rørt... Det kan også sagtens være sådan, at barnet i perioder kan foretrække visse fødevarer og i andre perioder spiser noget andet. På den måde kan små børns appetit sagtens variere.
Det vigtige er, at du forsøger at tilbyde din dreng mange små måltider hele dagen igennem, og at du forsøger at variere disse, så han får lidt fra alle fødevaregrupper tilbudt, når du ser på hans samlede indtag. Det vil sige, at når du ser på hans indtag over flere dage så skal han helst spise både gryn, brød, kartofler, grøntsager, ris, pasta, frugt, bær, kød, fisk og også gerne spise ost og drikke mælk og vand... og også indtager forskellige former for fedtstoffer.
De hyppige måltider er også vigtige, fordi de sikrer, at hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke ret lang tid før han tilbydes mad igen - og her kan han så spise lidt mere. På den måde er hyppige måltider med til at sikre, at han får mad nok og samtidig holdes hans blodsukker også ofte stabilt på denne måde, han sikres næring og energi til at vokse og udvikle sig i god retning :)
Det er rigtig godt, at I spiser sammen, og du forsøger at skabe en hyggelig og rar stemning omkring bordet. Det at spise skal forbindes med noget hyggeligt og rart. Du har dog ret i, at hvis du er meget opmærksom på ham og på hvordan han spiser, hvad han spiser osv. så kan denne opmærksomhed godt gøre, at hans tendens til at lege med maden bliver større. Derfor er det vigtigt, at du også forsøger at give ham madro. Prøv derfor om du i løbet af dagen nogle gange kan tilbyde ham mad og lade ham sidde og spise selv, hvor du stadig er i nærheden, men ikke sidder og kikker på ham imens han spiser.
Faste spisetider er også vigtigt for hans appetit og parathed til at spise. Jo mere fast rytme han har, jo mere indstiller det indre ur sig, og jo mere parat vil han være, når han sættes til bordet. Hvis hans spisetider varierer meget, så kan du risikere, at han faktisk er sulten og signalerer behov for mad 20 minutter, før I skal spise, hvor du måske stikker ham en kiks eller lignende, eller beder ham vente - og så vil han ikke kunne spise maden, når I sætter jer til bordet og det egentlig er spisetid. Derfor er det godt, hvis du kan forsøge at skabe en nogenlunde fast rytme, ligesom det vil være godt, at du forsøger at give ham sund mad, når han beder om mad :)
Du nævner, at du stadig ammer ham lidt om natten. Dette bør du stoppe med, da han højst sandsynligt får en del mere mælk om natten, end du regner med - og det vil naturligt mætte ham og fjerne hans appetit og lyst til rigtig mad om morgenen og dagen igennem. Du må stadig gerne amme ham, og det vil være rigtig fint, hvis du ammer ham som en fast del af hans putteritual om aftenen, men derudover bør han ikke ammes mere. Det vil være passende med amning en gang i døgnet med den alder han har og ikke mere.
Når han tager maden ind i munden, tygger på den og spytter den ud igen og på den måde virker interesseret i at smage, så kan det skyldes flere ting:
Det kan være udtryk for, at egentlig har lyst til at spise og gerne vil, men ikke er sulten nok - f.eks. fordi han har mælk i maven og derfor føler en vis mæthed.
Det kan også være fordi han har en alder nu, hvor det naturligt er spændende at undersøge maden - hvordan maden ser ud, når den er tygget og hvor det også er meget spændende at undersøge din reaktion, altså forsøge at finde ud af, hvordan du reagerer, når han gør det.
Og så kan det også være fordi han har ondt i halsen. At det gør ondt, når han synker eller han måske har lidt irritation i munden eller svælget. Det kan ske hvis han f.eks. er forkølet, har hævede mandler, ondt i ørerne eller lignende. Her vil han dog ofte også være pjevset, have lidt feber og generelt virke utilpas....
Med hensyn til hans vægt og højde, så er han en lang slank dreng og det må han naturligvis gerne være. Når jeg sætter hans længde- og vægtmål ind i et skema, så ligger han på 75 percentilen i højde, lidt under 10 percentilen i vægt og ser man på længde og vægt sammen, så ligger han på 3 percentilen - det vil sige den nederste kurve men stadig inden for normalområdet.
Det der er vigtigt her er, at han følger sin egen kurve og ikke hopper op og ned Det betyder ikke noget, om man er "stor" eller "lille", det vigtigste er, at han følger si kurve, fordi det er udtryk for, at han tager på, og vokser som han skal.
Det vil også være en rigtig god idé, at du stadig energiberiger hans mad lidt ekstra, så han får lidt ekstra fedtstof. Brug derfor forskellige typer af fedtstof i hans grød og mos. Varier mellem forskelllige olier, plantemargarine, smør osv. når du laver mad. Giv ham også fedt via kød og især fisk - fisk kan gives som smørbart pålæg f.eks. makrel, torskerogn og lignende, og fisk kan også være aftensmad f.eks. fiskefrikadeller, laks lavet i ovnen, rødspættefileter osv. Fisk er en vigtig kilde til sunde essentielle fedtsyrer.
Sørg også for at han får protein via kosten. Protein er kroppens byggestene, og de bruges til at opbygge blandt andet celler og væv... protein får han især, hvis du giver ham kød, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter, æg, ærter, linser, bønner...
Du kan bede din sundhedsplejerske eller læge om en udskift af hans længde- og vægtmål, så du kan se, hvordan han ligger på kurverne fra fødslen og til nu. En vægt på 9.2 kg kan sagtens være normal for et barn på 13 måneder, og han er vægtmæssigt ikke en stor dreng, men om det er okay, afhænger af, hvad hans fødselsvægt var, og hvordan han generelt er vokset. Som tommelfingerregel bør børn 3 doble deres fødselsvægt det først år, og det betyder, at hvis han f.eks. vejede 3 kg eller mindre, da han blev født, så vil det være normalt, at han vejer 9.2 kg nu...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Tilbydes havregrød, øllebrød eller lignende - gerne lavet med mme og fedtstof, for stadig at energiberige grøden lidt ekstra. Vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, som makrel, rognguf, sildepostej og lignende (må ikke få tun). Suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle eller lignende og må også meget gerne stadig få mos, det kan være rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos. Vand af kop
Før aftensmad - tilbydes lidt kogte grøntager i hånden at gumle på imens du gør maden klar...
Aftensmad 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker - både små hapsere, der spises med fingrene og med gaffel, og mad i større stykker, som han selv holder i hånden og kan gnave. Og der skal være mos, som du giver med gaffel eller ske. Kartofler kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov.
Tilbydes en godnatgrød eller en banan, vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - og skal herefter ikke længere ammes yderligere...
Har han været til 1 års undersøgelse hos egen læge? ellers vil det være rigtig godt, at du bestiller tid til dette nu. Det vil være helt naturligt, at du drøfter hans vægt, længde og trivsel generelt med jeres læge :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske