Svar: Søvnstadier - 30 min og hvad så
1. juli 2018
Alder:
2 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev, - det er rigtig fint, at du skriver tilbage - jeg vil meget gerne uddybe:)
Jeg forstår godt din tanke omkring flaskegivning. Det er betydeligt lettere at spise af en flaske, så børn, der får flaske, kan nogle gange godt spise mere end børn, der får bryst. Samtidig ved du præcist, som du også skriver, hvor meget han har indtaget via flasken, og når man ammer så ved man jo aldrig helt, hvor meget barnet egentlig drikker...
Det er dog ikke helt uproblematisk at give flaske, især når din dreng er så lille, som han stadig er. Hvis du går ind og erstatter en amning med flaske, så er der en risiko for, at din mælkeproduktion nedsættes, og jo flere flasker du giver, jo større risiko vil der være for at din amning stopper. Jo yngre barnet er, når man tilbyder flaske, jo større risiko er der for at barnet vil gå over til at spise mere og mere flaske.
Når det så er sagt, så er der naturligvis intet i vejen for at man tilbyder flaske, hvis man fornemmer, at det vil fungere bedst for barnet og for hele familien. Nogle børn og forældre trives rigtig godt med 1-2 flasker i døgnet og derudover amning. Og du kan, som du skriver, naturligt godt malke ud og give din egen mælk på flaske. Det kan godt være med til at holde din mælkeproduktion ekstra igang, og det kan også være med til at sikre, at din dreng måske får lidt mere mælk i maven, før han falder i søvn - MEN når du malker ud, så får han ikke muligheden for at få tørstslukkende og mættende mælk, som han gør, når han dier ved brystet. Han kan få mere mælk i maven, men ikke nødvendigvis mere mættende mælk... man kan sige, at mælken i flasken vil være mere blandet...
Det kræver også rigtig meget tid og overskud at malke ud og derefter tilbyde mælk på flaske, samtidig med at du også stadig skal amme, for at holde din mælkeproduktion i gang. Det er meget tidskrævende både at amme, malke ud og give flaske, og det er tid, som vil gå fra din dreng (og fra storebror). En brystpumpe kan ikke stimulere brystet på samme måde som din dreng kan, og der arbejdes ikke med brystet på samme måde. Derfor er det vigtigt, at du stadig lægger ham til brystet, hvis du gerne vil bibeholde amningen så længe som muligt.
Der er naturligvis også den mulighed, at du forsøger med erstatning i flasken. Modermælkserstatning kan ofte mætte lidt mere end modermælk, så børn der får flaske spiser ofte færre gange i døgnet, end børn der ammes. På den måde kan du godt give en flaske for at se om din dreng vil spise mere og derfor sove længere... men hvis du ønsker at fortsætte amningen så længe som muligt, så skal du som sagt passe på med, hvor meget flaske du giver og hvordan...
I din beslutning om, hvorvidt du vil forsøge en flaske eller ej, tænker jeg også, at du skal se på, hvordan han generelt trives, tager på, og hvordan du oplever amningen for jer begge to. Du skal også medtænke, hvad du vil med amning fremadrettet. Hvis du planlægger at holde barsel til han er f.eks. 6-7 måneder og derefter gerne vil have, at andre skal kunne passe ham, så kan det faktisk være en god idé, at du introducerer en flaske, så han lærer at tage imod denne. Hvis du først introducerer en flaske i 6 måneders alderen, er der meget stor sandsynlighed for, at han ikke vil acceptere den og vil foretrække brystet - og så kan det blive svært for andre at passe ham. Hvis han kun kan sove med bryst, når han skal puttes, så vil det naturligt være svært for andre at putte ham og svært for din dreng at sove, og det er synd for alle...
Der er altså flere overvejelser som er nødvendige at gøre sig, hvis man giver flaske. Det betyder ikke at man ikke sagtens kan give flaske og have det godt med dette, og jeg bakker helt sikkert op om denne løsning, som kan være det helt rigtige for både barn og mor - men man skal naturligt overveje sit valg :)
Med hensyn til lure af 1.5 times varighed, så kan det godt være som dit eksempel - at du ammer ham, han sover ca. 30 minutter, tages op, ammes og sover så videre. I denne situation lyder det som om, at han faktisk spiser mere eller mindre i søvne, når han spiser anden gang og du kan på denne måde godt sikre ham et lidt længere søvnstræk en gang imellem, når du fornemmer, at han har brug for det. Nogle gange kan man undgå opvågningen efter 30 minutter ved at amme ham af to omgange inden. Det vil sige, at du kan amme ham og i stedet for at putte ham, så kan du skifte hans ble. Når han ligger på puslebordet og får tøjet af, så vil han vågne lidt op til dåd igen, og så ammer du ham igen, og først derefter putter du ham så til lur. Det kan nogle gange gøre, at han så ikke vågner efter 30 minutter og søger efter mælk igen... I disse situationer synes jeg ikke du skal nøjes med at amme ham til han bliver døsig, men blot amme ham og lade ham sove videre...
Når han ligger i din favn og når du ligger i sengen med ham, så kan han dufte din mælk. Undersøgelser viser, at små børn lige fra fødslen kan dufte modermælken, og de lærer meget hurtigt at kende duften af mors mælk fra andre kvinders mælk. Og når han ligger tæt med dig, så vil han naturligt dufte din mælk, og derfor kan han godt blive forvirret og tro, at han skal die - også selvom han ikke er sulten eller tørstig. Så når han søger dit bryst og gerne vil ligge med brystet i munden, så er det ikke nødvendigvis, fordi han har brug for mælken, men fordi duften af mælk lokker ham, samtidig med at det er rigtig trygt og dejligt at ligge der. Derfor kan det være en idé, hvis I nogle gange kan sove lidt på afstand, eller han f.eks. kan ligge på fars brystkasse, når I sidder i stuen om aftenen, så han stadig får masser af nærhed og tæt kontakt, men ikke oplever duften af mælk og derfor bedre kan sove...
Det kan også nogle gange være en idé at give ham en sut, som kan hjælpe ham til ro, give ham følelsen af at have noget i munden, kunne sutte lidt - men uden at der kommer mælk i maven....
Med hensyn til at holde hans hænder på brystet, så skal du samle hans hænder. Når han ligger på ryggen, så skal hans hoved drejes skiftevis til højre og venstre side, så hans hovedfacon forbliver rund, og så kan du samle hans hænder på hans brystkasse. Altså med dine hænder hjælpe ham til at holde sammen på sig selv. Små børn har ofte en kraftig faldrefleks, hvor de spjætter med armene og nogle gange også benene lige der, hvor de er ved at falde i søvn - og hvor hans arme derfor kan ryge ud til siden med et spjæt. Hvis du her holder hans hænder og arme samlet, så han ikke kan spjætte, så hjælper du ham på den måde til ro, så hjælper du ham med at holde sammen på sig selv, når spjættet kommer, og på den måde kan du hjælpe ham ind i søvnen, og undgå at han vågner. Det samme gør et svøb, hvis du svøber ham tæt, men da det er meget varmt i øjeblikket, kan det være for varmt for ham at blive svøbt :)
Så længe han ikke er større end han er, kan du sandsynligvis holde hans hænder samlet med en hånd... Du kan gøre det, når du putter ham, og indtil du fornemmer, at han er helt rolig og faldet godt i søvn, og så kan du stå parat, når han har sovet ca 25-30 minutter, så du med dine hænder og "håndspålæggelse", hjælper ham videre ind i søvnen, når han har tendens til at vågne op og måske spjætter - så du når at hjælpe ham videre, før han får vækket sig selv :) Du skal altså stå parat der, hvor du ved, at han plejer at have tendens til at ville vågne op.
Jeg håber, at du kan bruge denne uddybende forklaring videre :)
Med hensyn til udmalkning og flaskegivning, så vil jeg anbefale dig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske", der behandler begge emner ligeligt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske