Svar: Aftensmad - nej tak!
7. september 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Lise Christensen
Hvis jeres dreng på nogen måde selv kan spise, så synes jeg at I skal lade ham gøre det. Skidt med om det er leverpostejsmadder et par aftener, hvis det glider ned, du kan evt. lave en tallerken med lidt rugbrødshapser, lidt ærter, lidt majs, en gulerodsstav (kogt), lidt kartoffel, som han kan sidde med i hånden og bide af. Mange børn skal være ældre for at meste pincetgreb, men måske kan han få noget ned, hvis han selv får tid til at prøve.
Det er meget vigtigt at du ikke gør aftensmaden til en kamp. Når han kniber munden sammen og vender sig væk, så fortæller han dig måske at han selv ønsker at medvirke eller i hvert fald at han har fundet ud af at her er noget han selv kan styre, nemlig hvornår han vil spise og hvornår han ikke vil. Han lærer også hurtigt, at det er en måde at få opmærksomhed på. Mit råd er derfor, at I så vidt mulig forsøger at spise i en rolig og hyggelig atmosfære, uden at kommentere for meget omkring hvad han gør og ikke gør.
God appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske