Svar: Komplet umulig på puslebordet og aftenflasken
16. maj 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Mari-Louise
Først dejligt at høre at jeres lille pige sover så fint om natten:o)
Med hensyn til uro på puslebordet, så er dette meget naturligt for hendes alder. Hun har hverken tid eller lyst til at I lægger hende der, hun vil selv være med og hun vil også selv bestemme. Jeres datter er jo godt igang med 'selvstændighedsfasen', det der tidligere hed trodsalderen.
Det er fint at I har forsøgt med tandpastatuber osv. for at flytte hendes opmærksomhed og det er jo selvfælgelig ærgeligt at det ikke virker mere;-) Det er dog sådan at børn ofte miste interessen og skal have nye oplevelser.
Umiddelbart tænker jeg at hun jo ikke behøver at være på puslebordet, hvis det kun er en tisseble, som skal skiftes. I kan i en periode prøve med en 'bukseble' som kan hives op og ned som et par trusser, hvilket jo betyder at hun kan stå på gulvet, når bleen skal skiftes.
Når hun har lavet afføring er hun nok nødt til at ligge ned, men dette vil hun evt. acceptere, når det ikke er alle gange. Samtidig så vil det være en god idé at lade hende hjælpe til, når hun skal skiftes. Når hun ligger på ryggen, så kan du hjælpe hende med at sætte fodsålerne på pladen og sige 'løft numsen'. På den måde er hun selv med og får lov til at bevæge sig imens hun skal ligge. Ros hende for det, så det bliver en rar og positiv måde at være sammen på.
Hvis det handler om at hun også skal vaskes på kroppen, når hun ligger på puslebordet, så prøv at bruge en håndvask i stedet. Hun kan godt sidde ved siden af håndvasken og vaske sine fødder, sit ansigt osv. og ppå den måde stille og roligt lære lidt 'etagevask'.
Med hensyn til kost, så lyder det som om jeres pige spiser godt og varieret. Det lyder dog også som om at flasken har betydning for et godt putteritual og det at hun sover godt om natten, så derfor skal I nok overveje meget, hvordan I vil skibbe flasken. Nogle børn accepterer det uden problemer og derfor kan I jo simpelthen prøve, hvad der sker, hvis I istedet tilbyder lidt mælk på en kop og en sut. Hvis det går fint, så er det jo godt.
Nogle børn har dog brug for trygheden ved flasken og derfor kan det i nogle sammenhænge være okay at fortsætte lidt længere end 1 års alderen med flasken. Det er dog vigtigt at man i givet fald så forsøger at skifte flasken ud med et andet ritual, således at barnet kan vælge om det vil have en flaske idag, eller f.eks. en godnathistorie. Børn mellem 15-18 mdr vil kunne dette, men her er jeres pige endnu for lille.
Man kan også sige at jo før man skibber flasken, jo nemmere er det og sundhedsstyrelsen anbefaler ikke sutteflaske efter 1 års alderen.
Generelt tænker jeg at flaskesutterne jo skal udskiftes på et tidspunkt og hvis man ikke købet nye flaskesutter, så kommer man jo til en dag, hvor der bare ikke er en flaske at give. Umiddelbart tænker jeg at jeres datter godt vil kunne forstå meldingen, hvor I slår ud med armene og markerer at noget er slut. Det er det sammen, når kanden på bodet er tom, eller bogen slutter og klappes sammen. Kender hun skraldespanden og det at noget skal smides ud? Nu hvor hun går kan I bede hende om at smide noget i skraldespanden og vise hende hvordan. det jeg vil frem til er, at hvis hun 'forstår' når noget er slut, hvis hun 'forstår' at noget er smidt ud, så kan hun måske bedre acceptere at flasken ikke bruges mere. Men igen, så kan I jo i første omgang bare prøve at skifte flasken ud med en kop i stedet, og se hvordan hun reagerer.
Altså desværre ingen fast løsning denne gang, men lidt overvejelser I forhåbentlig kan bruge:o)
Fortsat held og lykke med hende og også god pinse til jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske