Svar: Mad/flaske/søvn
8. juli 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at børns appetit kan variere i perioder, men du skal naturligvis sikre dig, at din dreng får væske nok. Det er vigtigt, at du holder øje med hans vandladning, han skal stadig have gode tunge tissebleer, og hans urin må ikke være gul og koncentreret. Den skal være klar som vand i farven.
Du skal også holde øje med hans alment velbefindende. Han må ikke på nogen måde virke sløv eller apatisk. Han skal smile, pludre, bruge sig selv mere og mere aktivt både motorisk og mentalt - han skal reagere på at blive skiftet, vise interesse i at kommunikere og indgå i et samspil med dig.
Børn der får flaske spiser ofte færre gange i døgnet, end børn der tilbydes brystet. Når han får flaske, vil han ikke på samme måde have behov for små tørstslukkere og trøstetåre, som når han ammes, og de fleste børn vil i 5 måneders alderen have brug for ca. 6 flasker i døgnet, nogle gange 7... Det svarer til, at han skal spise ca hver 3.5-4 time.
Indtaget af mælk kan godt varierer, så han på nogle tidspunkter spiser mere end på andre tidspunkter og på den måde skal han have lov til at flekse sit behov. Det er som udgangspunkt godt, hvis der altid er 10 ml tilbage flasken, så ved du, at han har drukket det, som han har behov for...
Ved siden af flaskerne er det rigtig fint, at du nu giver ham skemad to gange dagligt og sammen med dette også tilbyder vand af kop. Vand er den bedste tørstslukker, og det er vigtigt, at han nu lærer at drikke vand. Derfor skal han tilbydes vand til alle måltider og også gerne som tørstslukker ind i mellem - og så skal han stadig tilbydes flaske, før han bliver puttet. Det betyder, at du skal forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, og flaske før han sover.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Vågner tidlig morgen - og I starter med at skifte ble, pludre, lege osv.
Morgen 7: Flaske og puttes til morgenlur
Vågner, leger og er aktiv
Formiddag 10: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Er aktiv og leger lidt igen
Frokost måske ca. 11.30: Flaske og puttes til middagslur
Vågner, leger og er aktiv, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Du kan godt lægge et bad ind her, fordi det er med til at aktivere ham yderligere og kan være med til at rykke tidspunktet for hans 3 lur lidt. Det sikrer, at eftermiddagen ikke bliver for lang og det kan være med til at give ham et lidt senere puttetidspunkt om aftenen, så hele rytmen måske kan rykkes lidt...
Eftermiddag 15: Flaske - og puttes til dagens 3. lur
Vågner, er igen aktiv, I pludrer, leger osv.
Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 18.30...
Sen aften 23.30: Flaske
Nat 03/04: Flaske og sover videre
Som du kan se, så indgår der 6 flasker i denne plan og de ligger med ca. 3.5 times mellemrum dagen igennem.. Det kan som sagt godt være, at han har brug for en ekstra 7. flaske og det må du naturligvis gerne give ham. Det er et tilbud, så han kan selv vælge den til og fra...
Hvor meget mælk han har behov for afhænger af, hvor stor han er, altså hvor meget han vejer. Det vil være rigtig godt, hvis han kan spise ca. 120 ml pr kg. Det betyder, at hvis han vejer 8 kg, så skal han tilbydes ca. 960 ml mme i døgnet og fordelt på ca. 6-7 flasker, så svarer det til, at han i hver flaske skal drikke ca. 140-160 ml. Det kan sagtens være sådan, at han om aftenen drikker 210 ml som nu og i løbet af dagen så nogle gange kun drikker 100 ml - men samlet skal hans behov ligge deromkring, og derudover skal han som sagt tilbydes vand af kop og lidt skemad.
Han er stadig på begynderstadiet hvad angår skemad. Det tager tid at lære, og det er rigtig fint, hvis han lige nu kun spiser få skefulde til max ½ dl. Han bliver bedre til det og lærer stille og roligt teknikken, så her arbejder tiden for jer. Det er vigtigt, at du ikke presser ham, men lader ham selv styre sit behov og du skal forsøge at følge hans lyst til at smage og putte i munden. Da han er glad for at være med og følger jeres mad med øjnene, så giv ham bløde frugtbåde, som han så kan sidde og slikke og sutte på, imens I holder dem, så han får lov til at smage, og oplever det at spise som noget dejligt.
Hvor stærk er han i ryggen? Begynder han at kunne sidde kortvarigt i sin høje stol, så må han gerne sidde der, når I giver ham skemad, og så kan han komme ned på gulvet og trille, lege osv. efterfølgende. De fleste børn begynder at kunne sidde i høje stol omkring 6 måneders alderen, så måske er det stadig for tidligt for ham, men også her arbejder tiden for jer :) Det bliver naturligt lettere med skemad og få ham til at spise, når han begynder at kunne sidde mere selvstændigt og være med ved bordet på en anden måde.
Hvis han begynder at kunne styre sine bevægelser lidt og føre hænderne til munden, så må du også gerne give ham en agurkering på tommelfingeren. Skær en skive agurk på 1.5 cm tykkelse, fjern midten, så det bliver til en ring. Det gør det lettere for ham at holde på den og sutte, smage, snaske lidt selv - og ved siden af kan du så forsøge med lidt skemad - grød om formiddagen og mos til aften :)
Selvom han lige nu ikke virker særligt glad for vand, så er det vigtigt, at du fortsat tilbyder ham vand til alle måltider. Prøv med forskellige slags kopper - han må gerne få vand af en gammeldags tudkop, som måske er lettere for ham at finde ud af at drikke af. Jeg anbefaler en type med to hanke, så han på sigt kan lære at holde koppen selv og låget med tud kan tages af, så han drikker af en almindelig kop.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske