Svar: Putte ritual og puttet tæt i dyne
16. maj 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Annette
Dejligt at høre at det går bedre med Jaspar. Fra dine tidligere breve, ved jeg dog at I har været indlagt og er kommet hjem fornylig, og derfor synes jeg ikke I skal forcere alt for meget med at putte uden dyne osv. Jaspar har rigtig meget brug for tryghed lige nu.
Når det er sagt, så er det naturligvis rigtigt at han ikke skal svøbes så meget at han bliver overophedet, men er det ikke sådan at han kan blive svømt i dynen, som så kan lettes lidt på, når han sover?
Hvis I svøber ham på den måde at han ligger rullet ind i dynen, så vil det normalt være en god idé at man bibeholder dynen rundt hen over ham og tæt om siderne, men ikke så han ligger på den. Herfra kan man så begynde at lette lidt mere på dynen. For nogle børn vil overgangen være at man skifter til en juniordyne, som er større og derfor i sig selv giver mere tryghed. Det afhænger dog at barnets alder og størrelse om dette vil være en god idé. Der er jo forskel på børn. Nogle børn er så store at de vejer 10 kg når de er 4 mdr gamle, andre først dette når det er et år eller mere. Selvom Jaspar ikke nødvendigvis hører til de største, så kan en juniordyne måske være en idé, når han sover i sin seng.
Jeg tænker også at han i takt med sin alder, jo også begynder at bevæge sig mere og måske derfor naturligt også vil begynde at sparke dyenen af sig, når han får det for varmt.
En bamse eller en sutteklud kan være god at putte med og er også med til at give tryghed i sengen.
Med hensyn til hjemmelavet mad, så kan jeg sagtens forstå dit ønske. Selvom det er vigtigt at fokusere på at han rent faktisk spiser, så han kan tage på i vægt, så er det jo dyrt med de industrielt fremstillede produkter i længden.
Løsningen er at bruge maden på glas, men at blande det med den mad du selv laver og så stille og roligt lade din egen mad udgøre størstedelen af portionen. Det bliver lettere i takt med at han bliver lidt ældre og begynder at kunne tygge.
Hvis du laver havregrød selv, så kan du komme frugtmos fra glas på, du kan købe noget flerkornsgrød og blande det sammen med lidt hjemmelavet havregrød. Hvis du køber grøntsagsmos på glas, så bland det med egen mad, således at du blender nogle af dine egne grøntsager i (eller moser egne grøntsager med en gaffel og hælder maden fra glas over, som en slags sovs). Du kan også bruge grøntsagsmosen fra glas og så selv koge noget kød eller et stykke torsk og putte i.
Det samme gælder hvis I f.eks. får ris eller pasta, så brug maden fra glas, som en slags sovs til at komme på og skift langsomt dette ud med den samme sovs (evt. kødsovs) som I selv spiser. Måske er din egen kødsovs også bare så god at den allerede nu vil være et hit. Prøv at lav en gang pasta med kødsovs og blend det og se hvad der sker:o)
Bortset fra at det er vigtigt at han spiser for at tage på, så er det også vigtigt i længden at han får noget mad som skal tygges lidt mere og maden på glas er ofte meget fint blendet. Så generelt er en blanding god og på den måde kan du langsomt gå over til at det er din egen mad som fylder. I begyndelsen kan du så blende din egen mad, så den minder i konsistens om det i glasset, men efterhånden gøre det lidt grovere.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske