Brev:
Mit barn skriger
16. maj 2005
Alder:
6 mdr.
Mit barn skriger
Kære Helen
Jeg er mor til en dejlig, glad og aktiv men også meget temperamentsfuld pige på 6 1/2 mdr.
Hun begyndte for ca. 3 uger siden, at skrige meget. Jeg vil beskrive skrigene som enkeltstående, meget høje og gennemtrængende. Skrigene er ikke fordi hun er ked af det.
Jeg kan huske at hun omkring 3-4 mdr. alderen havde en kort periode, hvor hun også kom med høje lyde, men slet ikke i samme omfang og højde som nu.
Jeg har konstateret at hun bruger skrigene i flere forskellige situationer. Hun kan enten bare skrige, men fx. også af glæde og iver, eller hvis noget ikke passer hende eller hvis hun bliver træt.
Hun pludre meget og nogle gange bruger hun også skrigene fx. som en start på en "sætning" - skrig hvorefter pruttelyde og pludren kommer.
Jeg har en fornemmelse af, at hun skriger fordi hun prøver sin stemme af og samtidig har fundet noget hun er rigtig god til. Hun har endvidere nok fundet ud af, at skrigeriet skaber opmærksomhed.
Jeg er klar over børn ikke er udspekuleret, men det er som om at hun ved at skriger hun højt og længe nok får hun sin vilje.
Jeg har bare brug for at vide om det er helt normalt og om der er noget vi kan gøre.
Jeg kan indimellem blive så frusteret og ked af det, og har slet ikke lyst til at tage hende nogen steder hen, fordi folk kigger sådan når hun skriger.
Med venlig hilsen
Katrine