Svar: Mit barn skriger
16. maj 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Katrine
Det lyder helt bestemt som om du har en sund og fin pige:o)
Børn i 6 mdr´s alderen kan pludre rigtig meget og de øver deres stemme ved både at skrige i de meget høje toner, men også ved at pludre i dybe toner og toner der ligger bag i svælget.
Der er dog nogle børn som 'skriger' rigtig meget og det er helt normalt. De kan nogle gange skrige så højt at de selv bliver helt forskrækket.
Det er en periode og det holder op igen. Imens det står på, så synes jeg bestemt ikke at du skal 'bure dig inde' med hende fordi folk kigger. Gå en tur ud, vejret er godt og i skoven, ved vandet eller i parken, lyder skrigene ikke så højt:o)
Bliver det for meget når I er inde, så prøv at snakke med hende i et lavere leje. Hun vil jo gerne efterligne dig og dine lyde og det kan måske få hende fra det i lidt tid.
Det kan også være en rigtig god idé at få hende til at bruge sine læber i stedet (du ved hvor man puster luft ud imellem læberne, som lyden af en 'bil' eller 'pru-hest'. Det kan hun øve sig på med den alder hun har og det er en ny og måske lidt mere dæmpet lyd.
Du har ret i at din datter ikke er udspekuleret, men hun ved sikkert godt at skrigeriet giver opmærksomhed og det kan jo sagtens være derfor hun gør det:o) Prøv derfor at give hende opmærksomheden ved at pludre igen og lære hende nye lyde.
Det at du bliver ked af det, hvor kommer den følelse fra? Når folk kigger, så tænker de måske at det er en dejlig pige du har, måske kan de genkende perioden fra de selv havde børn i den alder, - måske skal du slet ikke bekymre dig om hvad folk tænker, men bare holde fast i at din datter er sund og rask. Og hun er godt igang med at udvikle sit sprog:o)
Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske