Svar: Udfordringer med måltider
1. august 2018
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng:)
Det er helt normalt, at jeres dreng nu begynder at knibe munden sammen, drejer hovedet væk, skubber maden væk, når I forsøger at nærme jer med en ske. Denne adfærd oplever de fleste forældre, når barnet er i 8-10 måneders alderen, og det handler sjældent om, at barnet er kræsen, men derimod om at han nu viser mere vilje og ønsker at spise selv:)
Man kan godt føle sig magtesløs, når man pludselig ikke længere er sikker på, hvad han egentlig spiser, hvor meget osv. for I ved jo, hvor vigtigt det er, at han får næring nok. Men det er et sundhedstegn, at han begynder at lukke munden for skeen, og han gør det, fordi han kan.
Det bedste du kan gøre er at give ham madro. Giv ham mad i stykker, som han selv kan spise. Det kan være større stykker, som han sidder med i hånden og gnaver af, og det kan være små hapsere, som han kan spise med fingrene og øve sig i at spise med pincetgreb.
Det er for svært for ham at styre en ske - ofte vil han dreje i håndledet, når skeen føres til munden, og det betyder, at maden falder i af skeen. I må dog stadig meget gerne forsøge at supplere med lidt skemad en gang imellem, men giv ham mulighed for at spise med fingrene og forsøg også gerne med en gaffel. Det er lettere at spise med gaffel, fordi maden bliver siddende på den... Start med at komme maden på gaflen for ham og lad ham selv føre maden til munden. Nogle gange vil han måske pille maden af gaflen med fingrene og bruge fingrene til at spise med, og det er naturligvis helt okay - det vigtigste er, at der kommer mad i munden :)
Giv ham ikke for meget mad af gangen. Det kan være svært for ham at overskue. Det er bedre at tilbyde ham 3 små hapsere af gangen, lade ham spise dem og så få lidt mere derefter. Hvis han lige nu bliver meget fascineret af sin tallerken og hellere vil lege med den, så fjern tallerken, når han får brødhapsere og brug i stedet en dækkeserviet eller lignede (i et materiale som er glat og kan tørres af med klud) eller læg en voksdug på bordet og lad ham spise sin mad direkte fra denne. Igen for at hjælpe ham til at koncentrere sig om maden...
Sørg for at han har faste spisetider. Jo mere faste spisetider han har, jo mere parat til at spise vil han være, når I serverer mad for ham. Og jo større sandsynlighed er der for, at maden kommer i munden og ikke alle mulige andre steder.
Det gør ikke noget, at han piller pålægget af brødet, og at der således glider mere pålæg ned end brød - igen er det vigtigste, at han spiser. Prøv ikke at irettesætte ham og skælde ud, men prøv i stedet at holde fokus på det han skal. I kan f.eks. sige "ind i munden skat, ind i munden" - åbne jeres mund højt, så han kan spejle sig i jer. I kan også sætte ord på maden "hmm mam mam mam, smager godt, dejlig mad, mam mam", så han hører, at I sætter pris på det I spiser, at I synes det smager godt. Samtidig vil det at I siger "mam mam" gøre, at I naturligt åbner munden...
De fleste børn vil trives med 3 flasker i 8-9 måneders alderen og kan trappes ned til 2 flasker i 10 måneders alderen. Og det lyder faktisk som om, at jeres dreng er ved at være parat til at kunne nøjes med to flasker. I kan overveje, hvilke to flasker det skal være, - I skal gøre det, som I fornemmer vil fungere bedst. Det kan være godt, hvis han får lidt mælk før middagsluren, men hvis han ikke vil dette, så er det naturligvis helt okay. I stedet kan I så give ham lidt mme af en kop sammen med hans frokost. Det må gerne serveres koldt (som hvis det var sødmælk) :)
Om aftenen kan I give ham flaske, som en fast del af putteritualet, eller I kan vælge at putte ham uden flaske og så give ham flaske sen aften. Så det er drømmemåltidet I bibeholder. Igen - gør det, som I fornemmer vil fungere bedst både nu og på sigt.
Det er meget fint, hvis han kan nå op på 350-450 ml mme dagligt. Det er nok til at sikre hans behov for kalk mv. Hvis det er svært at nå op på 400 ml via flaske/kop, så kan du også bruge mme på en frugtgrød/frugtmos og på den måde øge hans indtag lidt. Du bør også stadig bruge mme i hans grød - morgen og hvis han får en godnatgrød om aftenen.
Alternativet til grød kan i en periode være klatkager. Det er i princippet grød, som du steger på panden. På den måde kan du skære grøden ud i stykker, som han så måske vil spise. Det kan være en havregrød, som du f.eks. blander med moset banan, æblemos eller lignende...
Når du får trappet ud af antallet af flaske, vil han måske acceptere de to tilbageværende flasker bedre... I kan også prøve med en anden type erstatning - altså fra et andet firma. De smager alle sammen lidt forskelligt, så måske vil han gerne have en ny smag...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.
Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske