Svar: Kan ikke tåle grød
4. august 2018
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er begyndt med skemaden. Din dreng er knap 7 måneder gammel, og det er vigtigt, at I ikke passerer det tidspunkt, hvor han har en naturlig lyst til at smage, putte i munden og gerne vil spise... men jeg kan godt forstå, du bliver bekymret, når du oplever, at han får ondt i maven af den grød, du tilbyder ham - især når du har forsøgt at holde pause osv...:)
Du skriver, at du har givet ham færdiglavet grød, og jeg vil foreslå dig, at du i stedet forsøger med hjemmelavet grød. Når du laver grøden selv, så har du mulighed for at bruge den mælk, som han normalt tilbydes. Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at du giver ham flaske, så det vil være en rigtig god idé, at du laver grøden på den erstatning, som han normalt trives med. Det vil gøre overgangen til fastere føde lettere for ham. Du kan koge gryn og flager op med vand, tilsætte fedtstof og erstatning, eller du kan lave det udelukkende med erstatning.
Derudover skal du være opmærksom på, at fastere afføring ikke nødvendigvis handler om, at han har forstoppelse, men blot er tegn på, at han nu begynder at få fastere føde. Jo mere rigtig mad han spiser, jo fastere vil afføringen naturligt blive... han skal dog ikke have så hård mave, at han får ondt, når han skal af med det.. :(
Reaktionen i maven kan også komme, fordi hans mave- og tarmsystem nu begynder at skulle arbejde lidt mere på at nedbryde føden, og nogle gange kan man også få ondt i maven, fordi man faktisk er sulten og har brug for lidt mere mad... Det er en rigtig svær balance, for det er naturligt vigtigt, at du giver din dreng "skånekost", hvis han har brug for dette, men det er samtidig vigtigt, at han får mad i maven, som maven kan arbejde med, hvis det er dette, han har brug for...
Det er meget sjældent, at børn ikke tåler grød, og hvis børn reagerer på grøden, så er det ofte på grund af mælken... hvis du laver grøden på den mælk, som han normalt får, så skulle du som sagt være ude over dette problem. Derudover er der naturligvis børn, som reagerer på gluten. Men ris og hirse indeholder ikke gluten, så det er ikke problemet hos jer. Jeg tænker derfor, at du skal prøve med lidt grovere grødtyper f.eks. havregrød eller øllebrød - glutenindholdet er stadig lavt i disse to typer, og det vil give hans mave lidt mere at arbejde med, og det har derfor nogle gange en god effekt. Det er nogle gange, at det giver mere ro i maven end de lidt mere "milde" grødtyper...:)
Du kan også med fordel forsøge med grøntsagsmos. Du kan starte med milde grøntsager som f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og lignende og gradvist så øge variationen, tilsætte forskellige rodfrugter, kåltyper osv. Og så skal han også stille og roligt tilbydes kød og fisk med den alder han har nu. Du kan lave mosen selv eller du kan forsøge med færdiglavet babymad fra glas...
Jeg tænker, at du skal forsøge at give ham ganske lidt af gangen og så gerne give ham tre gange dagligt - så han får morgenmad, frokost og aftensmad. Ikke store mængder, men så maven får lidt at arbejde med løbende. Sammen med maden skal han tilbydes vand af kop. Og hvis du vil skåne hans mave lidt ekstra i overgangsperioden, så kan du vælge at koge og afkøle det drikkevand du giver ham... Det er vigtigt, at han drikker vand sammen med sin skemad :)
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan give ham mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte på, gumle på, opbløde med spyt osv. Både fordi det er med til at stimulere hans spiselyst, det styrker ham også mundmotorisk osv. Men så er det også med til at sætte lidt gang i tarmperistaltikken, så han på en naturlig måde får hjælp til at skubbe maden igennem systemet... Giv ham derfor gerne mad i hånden løbende dagen igennem.
Frugtmos er også en måde at holde maven igang naturligt - især sveskemos, æblemos, blommemos, abrikosmos og lignende kan sætte lidt gang i maven. Frugtmos kan f.eks. gives som topping på en grød, så det er også et forsøg værd...
Giv ham gerne et bad dagligt, hvor han kan ligge og slappe helt af i kroppen og dermed også i sit mave- og tarmsystem. Og afslut gerne badet med lidt blid massage. Du må også gerne massere ham på maven omkring navlen, ligesom det vil være rigtig godt, at du cykler med hans ben, så du på den måde hjælper ham med at få lidt bevægelse i maven. Han må også gerne ligge på maven f.eks. hen over en ammepude eller hen over dine ben eller på din brystkasse... Jo mere du kan få ham til at bruge sig selv motorisk jo bedre - det er også med til at holde maven igang naturligt.
Nogle børn har også glæde af at få mælkesyrebakterier.. Det findes i visse modermælkserstatninger, så måske får han det allerede via den erstatning, som I giver ham nu - og det kan også gives som et tilskud. Der findes forskellige muligheder, det kunne f.eks. være Semper Dråber eller Lactocare Baby. Du kan købe mælkesyrebakterier sammen med D-vitamindråber, så han får det samlet og ikke skal have flere forskellige produkter...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og at det hjælper lidt på din dreng mave:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske