Svar: 4 mdr og sover dårligt om natten
6. august 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Emilias mor
Tak for dit brev og for dine søde ord om min brevkasse - og velkommen til:)
Det lyder som om, at jeres datter trives rigtig godt på alle punkter. Hun spiser godt, er glad og har stort overskud til at bruge sig selv både motorisk og mentalt i løbet af dagen, hun er rigtig godt med motorisk, hun sover rigtig godt og får sammenlagt den søvn hun skal have - og hun har en rigtig fin rytme, med de tre lure dagligt. Det er super godt, hold endelig fast i dette :)
Når hun sover så uroligt om natten, så kan det skyldes flere ting:
Det kan for det første sagtens handle om alder og udvikling. Hun har en alder nu, hvor hun er langt mere bevidst. Hun skelner tydeligt mellem om hun er hjemme eller ude, om hun bliver holdt i favn af mor eller af en fremmed. Hun oplever rummet hun er i på en helt anden måde end før, og denne bevidsthed omkring verden gør naturligt, at hun får flere indtryk og dermed mere at bearbejde, når hun sover. Hendes drømmeaktivitet kan derfor godt være større lige nu, samtidig med at hun også kan virke mere tryghedssøgende, fordi hun skelner mere og mere bevidst mellem kendt og fremmed.
Du skal her være opmærksom på, at det ikke er alle lyde og bevægelser, som du nødvendigvis skal reagere på. Hun kan sagtens ligge og småklynker, smaske, sige en masse lyde, nogle gange også ligge og le imens hun sover - og nogle gange skal du være der, hjælpe hende videre i søvnen, berolige og betrygge, men andre gange er det bedre, hvis du lader hende være og lader hende selv forsøge at finde videre ind i søvnen... Nogle gange skal hun altså mærke dig, tilbydes nærheden og trygheden ved din favn, men andre gange skal du forsøge at trække tiden lidt, før du reagerer, for at se om hun selv kan komme videre...
Det kan også handle om, at hun motorisk er så godt igang, som hun er. At hun om natten får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra, hvorfor hun derfor vågner og har brug for hjælp til stillingsskift. Det er her vigtigt at I forsøger at vurdere, om hun har brug for hjælp til at blive holdt - altså f.eks. er svøbt eller puttet i sovepose eller lignende - fordi det vil hjælpe hende med at finde fysisk ro og gøre, at hun ikke "flagrer" for meget med kroppen og dermed får vækket sig selv. Eller om hun i stedet har brug for netop at kunne trille, sparke lidt med benene, dreje sig og øve sig i at skifte stilling om natten...
Det er forskelligt, hvordan børn i denne alder sover bedst. Nogle børn har stadig brug for at blive svøbt og har glæde af, at vi hjælper dem med at holde arme og ben i ro, mens andre børn i denne alder bliver irriterede, hvis vi svøber og holder dem for meget, fordi de netop har brug for mulighed for at bevæge sig og flytte på sig... Derfor må I her forsøge at finde ud af, hvordan jeres datter får bedst ro netop nu. Måske skal hun have lov til at sove i barnevognskassen (som evt. kan stilles i tremmesengen) eller i slyngen, hvis det er dette, som fungerer bedst. Måske skal hun ud af sin babynest, så hun nu i stedet hjælpes til at sove direkte i egen seng, evt. koblet til jeres seng, så I med jeres hænder stadig kan berolige hende og give hende fysisk ro, men uden at hun behøver føle sig holdt hele tiden og hvor hun stadig har mulighed for at skifte mere stilling...
Det kan også spille ind, hvordan hun spiser i løbet af dagen. Mange børn vil i denne alder let lade sig forstyrre, når de spiser. Hun tager imod flasken, men slipper den, kikker på dig, tager fat og spiser lidt igen, men slipper atter og begynder i stedet at pludre med dig. Spiser måske lidt igen, men så kommer far ind i stuen og så slipper hun flasken for at kikke efter ham, og det er langt sjovere end at spise.... Denne opmærksomhed på verden kan godt gøre, at hun måske ikke spiser helt nok i løbet af dagen, men begynder at "slatspise" lidt. Og hvis hun ikke får nok mælk i dagtimerne, så vil hun naturligt sove mere uroligt om natten og kan være mere søgende her.
Du nævner, at du om natten forsøger at berolige med sut flere gange, og du skal her naturligvis sikre dig, at hun ikke virker søgende, fordi det er mælk, som hun har behov for. Da hun får flaske, ved du naturligvis præcist hvor meget hun får, men prøv at lægge mærke til, om hendes mælkeindtag måske skal øges lidt hele dagen igennem. Enten ved at der kommer mere mælk i hver flaske eller ved at tilbyde hende en flaske ekstra i døgnet. Hun er en fysisk stor pige, så hun kan også af den grund have behov for at få sit mælkeindtag sat lidt op :)
Hvis en øgning af mælk ikke er tilstrækkeligt, så kan det være tegn på, at hun måske er ved at være parat til lidt skemad. I første omgang skal der kun være tale om smagsprøver, og jeg anbefaler at man starter om dagen - netop for at undgå for urolige nætter. Hun kan f.eks. blive tilbudt smagsprøver på lidt grød til frokost, sammen med vand af kop og så skal hun ved siden af dette have samme mængde mælk, som hun plejer. Skemaden kommer altså ud over det vanlige indtag af mælk...
Nogle gange når børn i denne alder sover meget uroligt om natten, så kan det altså godt skyldes et behov for lidt mere mælk/mad :)
Hele dagens rytme, hvor meget hun sover i løbet af dagen, hvordan hendes lure er fordelt osv. kan også spille ind på nattesøvnen, men det lyder ikke aktuelt hos jer. Hun sover rigtig fint i dagtimerne og får sammenlagt den søvn, som hun har behov for i forhold til sin alder :)
Jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker videre - rigtig meget held og lykke og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske