Brev:
Konstant vuggen for at sove - del 2
22. august 2018
Alder:
3 mdr.
Konstant vuggen for at sove - del 2
Hej Helen,
Mange tak for dit svar. Jeg skriver igen, da jeg har brug for lidt mere konkrete råd tilpasset vores situation, for jeg er virkelig klar på at tage kampen op og afvende hende med at skulle vugges konstant, men jeg bliver bare nødt til at have en konkret metode, jeg tror på virker, for at jeg kan være vedholdende i længden.
Sagen er den, jeg ikke kan få hende til at sove længere end 45 min., hvis ikke der er konstant bevægelse - enten i slyngevugge eller barnevogn. Det vil sige, at selvom jeg vugger/kører hende i søvn efter opvågningen, så vågner hun igen lige så snart hun ikke er i bevægelse mere. Det vil sige, at hvis jeg skal følge dit tidligere råd, så vil hun få 2 x 45 min uden bevægelse + en lang lur konstant bevægelse. Ud fra dette ved jeg, at hun vil få behov for flere lure om dagen for at nå fra opvågning til sengetid, så det vil måske nærmere blive 3-4 x 45 min + en lang lur.
Tænker du, at vejen uden af den konstante bevægelse er at lade hende powernappe de 3-4 lure om dagen og så give hende den ene lange lur, hvor hun netop er i bevægelse?
I slyngevuggen forsøger jeg at benytte mig af andre tryghedsgivende tiltag, som hun kan have med i barnevognen/sengen, så der er noget genkendeligt for hende, så hun bliver altid puttet med den samme suttekluds-bamse, som hun trykker op til hovedet samt en sang.
Om aftenen kan jeg godt putte hende for natten i hendes seng - det tager 10-15 min. med gråd, men ikke hvor gråden kammer over i skrigeri - jeg er der hos hende hele tiden, og hun finder periodevis ro ved suttekluds-bamsen og sangen, og at jeg lige vender hende over på den anden side, hvis gråden er ved at eskalere - indtil hun "giver op" og falder i søvn. Tænker du, at det er OK at bruge denne metode, selvom hun jo græder sig i søvn? Hun sover herefter ofte 6 timer, hvor jeg efter nat-amningen smider hende i slyngevuggen og lader den vugge resten af natten for at få min søvn.
Jeg har forsøgt mig med den samme metode som når jeg putter hende for natten, når jeg skal putte hende om dagen - med samme resultat, dvs. hun godt kan falde i søvn i uden vuggen. Efter de 45 min. kan jeg dog ikke bruge samme metode, da hun ikke falder til ro igen. Jeg har forsøgt i helt op til over en time med at vende hende rundt, synge for hende og ligge bamsen hos hende ved hendes ansigt, som når hun ellers bliver puttet - men uden held. Igen vil jeg dog sige, at gråden ikke eskalerer til skrigeri, og hun er flere gange meget tæt på at falde i søvn - men bliver så igen ramt af en uro, der gør, at hun ikke falder i søvn. Er det en dårlig idé at fortsætte med denne strategi, når hun indtil nu ikke er faldet i søvn efter de 45 min. ved andet en den konstante bevægelse??
Ser frem til dit svar :-)
PS. jeg har efter dit svar, hvor du foreslog mig at skifte læge, været hos en anden læge i samme lægehus, som heldigvis tog os mere seriøst. Så hun har henvist os til børneambulatoriet for at udelukke at noget er galt, selvom hun ikke tror, der er noget.