Svar: Om at flytte ind på eget værelse
23. august 2018
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er nogle rigtig fine overvejelser, du har gjort dig, og jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvorvidt I skal flytte jeres dreng på eget værelse nu, når han skal starte dagpleje om 1.5 måned, eller om I skal vente...
Jeg tænker umiddelbart, at det vil være et forsøg værd. Jeres dreng lyder til at sove godt. Han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal falde i søvn, han lyder tryg ved sengen og lyder til at have et fint putteritual. Hans behov for stillingsskift er blevet mindre og I fornemmer, at han ikke længere har behov for flasken om natten på samme måde... I princippet vil eneste forskel for ham være, at han puttes i et andet rum, hans seng, måden I putter ham på og hjælper ham på vil være det samme, der er således stadig genkendelighed og dermed masser af tryghed.
Dertil kommer, at du har helt ret i, at jeres natlige støj naturligt godt kan forstyrre hans søvn, ligesom hans uro måske også forstyrrer jer...
Og så har han faktisk en rigtig god alder at forsøge. Der er forskellige perioder i børns liv, hvor de sover dårligt og mere uroligt. Det gælder f.eks. 8-10 måneders alderen og ofte også i 13-15 måneders alderen. Det er derfor ofte lettere at flytte børn, når de er 11-12 måneder gamle, end de øvrige aldre... Han er naturligvis ikke 11 måneder endnu, men netop fordi han jo skal starte i dagpleje om 1.5 uge og han lige nu lyder til at sove godt, så synes jeg faktisk, at det er et forsøg værd.
Jeg tænker også, at hvis det så ikke går, når han starter i dagpleje, og I her fornemmer, at han har ekstra meget brug for at have jer i nærheden, så kan han jo altid komme tilbage i soveværelset igen, - det sker der ikke noget ved :) Og så kan I evt. forsøge, når han bliver omkring et år. Men hvis det kan fungere nu, så er det jo rigtig dejligt for alle :)
Held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske