Brev:
Vil ikke falde i søvn i egen seng
23. august 2018
Alder:
11 mdr.
Vil ikke falde i søvn i egen seng
Kære Helen.
Tak for en fantastisk brevkasse. Så blev det tid, til at jeg også blev medlem.
Jeg har to skønne tvillinger fra september 2017 (11 måneder) som er født 7 uger for tidligt ved akut KS. Dreng/pige. Pigen har altid været list større end sin bror – hun kom også sidst ud, hvor drengen have mistet det meste af fostervandet og var en lille stakkel da han kom ud. I dag har de det begge rigtig godt men forskellen på dem er forsat den samme.
Drengen har altid været lidt mere sensitiv end pigen og har forsat brug for langt mere tryghed. Det betyder, at han kun vil falde i søvn i vores arme eller ved aftenamning (vi ammer morgen/aften). Pigen skal blot nusses og holdes i hånden. Vi har forsøgt, alle metoder, synes vi selv. At lægge ham lige inden han falder i søvn, virker nogle gange, men oftest bliver han rigtig ked af det og skriger, og vi er nødsaget til at tage ham op i vores arme. Nogle gange går vi ud af rummet, for ikke at vække søsteren.
For tiden er han så også ekstra urolig og græder og kaster sig i søvne i forsøg på at sove videre. Vi tager ham med i vores seng, der virker amning som den eneste løsning og han falder i søvn men vågner op igen og er super ked og kaster sig fra side til side. Det skal siges at jeg ikke ammer ham alle gangene han vågner. Max 2.
De bliver puttet på eget værelse i hver deres seng ca. kl. 20, hvor de så sover til ca. 7.30. Pigen sover uden afbrydelser hvor drengen vågner et par gange og skal puttes igen. De har sovet på eget værelse siden de var ca. 6-7 mdr.
Tandfrembrud er i fuldt flor og han er i gang med at gro 3 tænder på en gang og de har kravlet i en måneds tid efterhånden og bruger dagene på at stå op ved alt herhjemme.
De skal starte i vuggestue midt september og vi flytter her om en uges tid. Vi overvejer rigtig meget om vi skal give dem hver deres værelse, så vi kan bruge mere tid på at putte ham i hans seng uden at være bange for at han vækker søsteren, men synes også det er lidt ærgerligt, at skille dem af. Om dagen går det lidt bedre, jeg putter pigen først og derefter drengen, men med helt samme metode der giver ret meget ondt i ryggen.
Puha det blev meget langt, men det er også svært at fatte sig i korthed. Jeg har også et spørgsmål om deres rytme, men den kommer i et andet brev.
Hvad kan vi gøre for at lære ham at falde i søvn i sin seng?
Vokser han mon fra at blive vugget?
Bedste hilsner,
Anna