Brev:
Rytme, tvillinger
23. august 2018
Alder:
11 mdr.
Rytme, tvillinger
Kære Helen.
Her kommer andet spørgsmål i rækken omkring mine tvillinger :) Det er altså smart med den brevkasse!!
Jeg har tvillinger dreng/pige på 11 mdr. der ikke helt har en fast rytme. Det gør mig egentlig ikke SÅ frygtelig meget men jeg vil alligevel forsøge at skabe nogle lidt mere forudsigelige rammer.
De ammer morgen/aften, det hænder at pigen springer aftenamning over men ellers er det ret fast. Vi har for nogle uger siden gået væk fra at amme 3 gange om dagen og det fungerer fint. Pludseligt havde de bare ikke det behov. Problemet er lidt, at når de ammer om morgenen ml. 6.30-8.00 og de ikke vil sove videre (drengen kan dog godt tage en time mere såfremt han ammes ml 5-6), så er de ikke sultne før, efter deres formiddagslur. Og det ender så ofte med at de tager en god skraber på et par timer og står op ved frokosttid. Det gør mig jo egentlig ikke det store at de får grød der og frokost eftermiddag osv. Men tænker det nu alligevel ville være godt at rykke rytmen inden de starter i VS. Samtidig tænker jeg, at de måske får få timer om natten og går for sent i seng? Rytmen lige pt. ser således ud:
7.30-8.00 vågner og bliver ammet
9-10 puttes til første lur
11-12 vågner og spiser grød evt. frugt, vand af kop eller frokost: rugbrød grønt etc.
14-15 Sover eftermiddagslur 1 time max halvanden
15-16 Vågner og får mellemmåltid, frugt, bolle, grønt
18.00 Aftensmad, fælles med mor og far
19.00-19.30 Aftengrød/flaske afhængig af om de fik grød om morgenen
20.00-20.30 Ammes og puttes til natten
Jeg forsøger at give dem grød inden de bliver puttet til første lur. Men de spiser kun sjældent, medmindre de begge har ammet tidligt om natten og derfor er naturligt sultne. Problemet er at de max kan holde 1-2 timer om morgenen og bliver hurtigt super trætte og derfor ikke når at opbygge sulten.
Vi har kæmpet rigtig længe med at putte dem kl. 20. Førhen da de blev puttet ml 20-21 vågnede de igen efter en time og var helt friske. Så vi endte til sidst med at putte dem ml kl. 22-23 hvilket naturligvis ikke er optimalt. Vi brugte dog nogle uger på at rykke dem et kvarters tid, indtil vi nået til kl. ca 20. Burde vi arbejde med at rykke dem yderligere tilbage og forsøge at sove længere om morgenen? Vi er jo ikke super interesseret i at skulle stå op kl. 5 el 6 :)
Mht. deres sene eftermiddagslur - er de ikke til at holde ud at være sammen med hvis de ikke har sovet så senest vågner ca. 16. Så græder de bare hele aftenen men vil alligevel ikke falde i søvn før. Ja, det er noget af et puslespil. Håber du har nogle gode råd til, hvordan vi evt. kan optimere situationen.
Bedste hilsner
Anna and the twins