Svar: Rytme, tvillinger
23. august 2018
Alder:
11 mdr.
Kære Anna and the Twins :)
Tak for dit brevbog din fine beskrivelse og skitsering af jeres nuværende dagsplan og rytme:)
Jeres børn skal begynde i vuggestue, og det vil helt naturligt betyde nogle ændringer. For det første, vil de have glæde af at komme op til fast tid hver morgen, skal afleveres i vuggestuen, lege og være aktive på samme tidspunkt som de andre børn, have faste spisetider, sovetider osv. Og gradvist vil deres rytme derfor blive tilpasset den nye hverdag, som de et eller andet sted forventes at skulle følge - og den dagsplan I har allerede nu, kan faktisk godt passes ind med dette med blot få ændringer, så det er super godt :)
Dertil kommer, at det at flytte, starte i institution, være adskilt fra mor og far i løbet af dagen, skulle vænne sig til nye voksne, nye børn, nye rutiner, nye krav osv. naturligt vil påvirke børnene, og hvordan de reagerer vil være meget forskelligt. Nogle børn bliver rigtigt trætte og begynder at sove mere, så de pludselig tager længere lure i løbet af dagen eller pludselig sover længere nattesøvn. Måske falder de omkuld om aftenen, fordi de bare er rigtig trætte... Andre børn sover mindre, har pludselig brug for en ekstra lille kort lur, eller kan have sværere ved at sove, fordi der sker så meget nyt, at de har svært ved at finde ro.... Og jeres børn kan reagere vidt forskelligt selvom de er lige gamle...:)
Uanset hvordan jeres børn reagerer, så har de brug for tid. De har brug for tid til at vænne sig til den nye hverdag, og det vil tage lidt tid, før du kan fornemme, hvilken rytme de egentlig trives med. Det betyder dog ikke, at du ikke med fordel kan forsøge at skabe en rytme allerede nu, som kan hjælpe dem med at passe ind i vuggestuens hverdag :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, og som jeg tænker burde kunne passe med vuggestuens rytme, ser således ud:
Vågner og starter dagen 6.30-7... Vækkes kærligt og nænsomt, hvis de ikke vågner af sig selv...
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur, måske ca 9.30
Frokost 11.30: Rugbørdshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer eller lignende. Eller tilbydes varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som spises med fingrene og med gaffel og også stadig moset mad. Vand af kop.
Puttes til middagslur, kan evt. tilbydes en banan og lidt vand før luren, hvis de virker til at have behov for dette...
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller måske en frugtgrød og vand af kop.
Hentes i vuggestue - før eller efter eftermiddagsmåltidet... hjemme har de måske behov for lidt gnavegrønt som "før aftensmad" og/eller som en god måde at lande på derhjemme...
Aften 18: Udgangspunktet familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Igen skal der være mad i stykker, mad som spises med fingrene eller med gaffel og også moset mad, som de får på en ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød - det kan være f.eks. en flerkornsgrød, mysligrød eller lignende grovere grød. Vand af kop. Får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten 20.00-20.30 som nu
Sen aften eller tidlig morgen 23-04: Ammes x 1...
Det er rigtig fint, hvis de kan blive ammet to gange i døgnet. De skal ikke længere ammes om dagen, hvilket det lyder som om, at de heller ikke behøver :) Og så vil ofte være rigtig godt at bibeholde amning før putning om aftenen. Amningen her vil ofte hjælpe dem med at koble fra og finde roen efter en lang dag fyldt med mange nye indtryk. Mange børn vil derefter trives med en amning sen aften f.eks. kl 23 og vil derefter sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Og du kan faktisk godt forsøge at tage dem op, lægge dem til brystet og lade dem die og derefter putte dem igen. Men nogle børn trives faktisk bedre med en amning i løbet af natten f.eks. kl 04. Så det lange søvnstræk ligger fra de er puttet og til midt nat og ikke fra midnat og til næste morgen. De har svært ved at spise i søvne, og trives bedre hvis de kan få lov at die, når de vågner og melder sig selv...
Når det så er sagt, så er det dog en god idé, hvis de ikke ammes for tæt på deres stå op tidspunkt, fordi denne amning så naturligt vil fjerne appetitten og lysten til morgengrød - præcis som du skriver, at du oplever. Og det er netop vigtigt, at de starter dagen med grød, så de får en god bund langt, før de skal igang med en lang vuggestuedag...
Du skriver, at dine børn ammer om morgenen mellem 6.30-08.. og det skal de således ikke mere. Når de vågner her, så skal I stå op og starte dagen med grød og efterfølgende skal de så naturligt afleveres i vuggestue. Og som du kan se af dagsplanen, så anbefaler jeg faktisk at du begynder at vække dem om morgenen, hvis de ikke vågner af sig selv. Simpelthen for at få skabt en fast rytme og en hverdag, som kan passe med den hverdag, de og I skal have til at fungere nu, hvor de skal i vuggestue.
Rytmen bør så vidt muligt også holdes i weekenden. Jo mere fast stå op tidspunkt de har, jo mere vil resten af dagens rytme naturligt følge efter. Det betyder, at deres indre ur begynder at give dem en fornemmelse af, hvornår de skal spise, lege, sove, og det vil derfor hjælpe dem med netop at føle sig parate. Det vil hjælpe dem til at få en naturlig fornemmelse for sult og mæthed, behov for at lege eller behov for at sove - og igen vil det også hjælpe dem til bedre at kunne falde i søvn uden f.eks. bryst, vugning eller lignende (som jeres dreng har brug for lidt hjælp til :)...
Som du kan se, så er der fint plads til grød to gange dagligt, hvilket de meget gerne må får - morgen og som godnatmåltid. Godnatgrøden er med til at sikre, at især jeres dreng ikke vågner og søger brystet om natten, fordi han er reelt sulten. Og samtidig giver den god ro i maven og dermed i kroppen.
Jeg synes ikke, at I skal forsøge at rykke på deres puttetidspunkt, og det vil højst sandsynligt ikke gøre at de sover længere om morgenen. Det lyder meget fint, hvis de kan puttes omkring kl 20 om aftenen... Hvad tid skal I møde på arbejde, hvor tidligt skal de afleveres? Det vil ofte være passende, hvis de kan få morgengrød derhjemme, blive afleveret i vuggestue og spise formiddagsmåltid der.. Jeg er med på, at I synes det er for hårdt at starte dagen allerede kl 05/06, men når hverdagen starter, og I skal have to børn ud af døren og møde på arbejde, så er det måske ikke så tosset, hvis de kan starte dagen senest kl 6.30-07.... :)
Jeg tænker, at det vil være et realtiske mål, hvis de sover 11-11.5 times søvn om natten f.eks. fra kl 20 til 6.30-07, og så sover ca. 2-3 timer i løbet af dagen fordelt på to lure. Naturligvis med plads til at søvnbehovet kan ændre sig på grund af institutionsstart og nye indtryk og oplevelser... Dette lyder til at passe rigtig fint med den søvnrytme, som de har på nuværende tidspunkt, og I skal derfor ikke ændre noget i den retning, men vente og se hvad tiden og institutionsstart bringer med sig. I må dog gerne ændre lidt på måltiderne jf. dagsplanen :)
Jeg håber, at ovenstående kan hjælpe jer lidt videre - og også give lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke med dem begge, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie og høre hvordan det videre går :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske