Svar: Vække om natten for at få mælk?
23. august 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Hvorvidt din dreng bør sove 7-8 timer uden mælk afhænger af, hvordan han vokser og trives. Du har tidligere skrevet til mig og spurgt til netop vægtøgning, og hvis du oplever, at din dreng ikke rigtigt tager på, så vil jeg faktisk anbefale dig, at du tilbyder ham brystet eller en flaske sen aften, før du selv går i seng. Hvis han kun tager sparsomt på, eller ikke tager nok på, så vil det ikke være hensigtmæssigt, at du springer et måltid over om natten :)
Du kan tage ham op og lægge ham til brystet og lade ham die mere eller mindre i søvne eller du kan tilbyde ham en flaske i munden - og lade ham blive liggende i sengen. Det vil her dog være rigtig godt, hvis du kan elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden. Han er for lille til at sove med hovedpude selv, men madrassen må gerne være eleveret. Det er vigtigt for at sikre, at der ikke løber mælk tilbage til mellemøret.
De fleste børn kan spise mere eller mindre i søvne, så du behøver ikke vække ham, men kan blot give ham flasken i munden og se om han så ikke af sig selv vil tage imod det ekstra måltid og derefter så blot sove videre. Her må han gerne sove til næste morgen tidlig, hvor han så kan få en flaske igen eller bliver ammet - det vil sige, at han gerne må sove f.eks. 5 timer, før han så atter tilbydes mælk.
Det kan f.eks. godt være sådan, at han f.eks. bliver ammet og får flaske kl 20, igen kl 23.30/24 og så igen kl 05/06... - og i løbet af dagen skal han tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual, så han i løbet af et døgn måske når op på 6-7 amninger/flasker i alt. Det svarer til, at han skal spise hver 3-4 time, men om natten må han gerne sove lidt mere, hvis han kan. Hvis han har en rytme, hvor han går sent i seng, så vil han måske få bryst eller flaske og blive puttet til natten kl 22, og herefter vil han så f.eks. have behov for mælk igen kl 02 og kl 06...
Hvis han har en rytme, som passer med mælk sen aften, så kan det være dejligt for dig, hvis du kan holde dig vågen om aftenen, tilbyde ham mælk, og derefter kan I så begge få et lidt længere søvnstræk. Da han tilbydes både bryst og flaske, så er der jo også den mulighed, at far giver flasken sen aften, så du går tidligere i seng...
Jeg håber, at dette er svar nok på dit spørgsmål :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske