Svar: Urolig nattesøvn - 7 måneder
24. august 2018
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Der er ingen tvivl om, at jeres datters nattero hænger sammen med, at hun er motorisk langt fremme, godt igang med at kravle og bevæge sig rundt derhjemme, for hun er nu i separationsfasen, og det betyder, at hun nu øver sig i at være mere og mere på afstand af jer. Hun øver sig i at øge afstanden til jer både motorisk og mentalt, og for at kunne separere sig, er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Derfor vil hun søge favn og ofte også bryst lidt ekstra...
MEN, der er heller ikke tvivl om, at jeres datter har det, som kaldes et søvnassociationsproblem. Det er helt naturligt, at små børn har behov for bryst (eller flaske), før de skal sove. Det er en trygt og dejligt ritual! Men i takt med at barnet bliver ældre, så skal der nye rutiner til, og nogle gange så bliver det, som startede som noget dejligt til en uhensigtsmæssig rutine. Det er f.eks. tilfældet, hvis jeres datter vågner en gang i timen og ikke kan falde i søvn igen, uden at du tager hende op og ammer hende... Så er hun blevet uhensigtsmæssig afhængig af brystet og har dermed fået et søvnassociationsproblem.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er, når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin egenseng, og hun forbinder naturligt sin seng med det sted, hvor hun skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør jeres datter afhængig af dig. Hvis hun er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din (eller fars favn) og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. For det betyder at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst igen og igen hele natten igennem. Og det er netop dette som sker hos jer...
Derfor er det vigtigt, at I nu arbejder bevidst på at lave om på dette og i første omgang er det vigtigt, at du forsøger at skabe så fast en dagsrytme som muligt. Det er vigtigt, at du tilbyder jeres datter mange måltider hele dagen igennem, vand af kop både til måltiderne og som tørstslukker imellem måltiderne - så du sikrer dig, at hun ikke søger brystet om natten, fordi hun reelt er tørstig eller sulten...
Det vil være relevant, at du ammer hende 4 gange i døgnet nu. Det vil sikre hendes behov for mælk og giver samtidig plads til mere rigtig mad i maven. Jeg anbefaler, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun ikke længere skal ammes formiddag, eftermiddag og nat. Det betyder så også, at hun nu om dagen skal puttes til sin formiddagslur uden at blive ammet først.
Og det er netop vigtigt, at du bevist arbejder på at lære hende at sove uden bryst og favn, og at du forsøger at gøre dette om dagen - når hun kan det om dagen, er det lettere også at kunne det om natten... Det er samtidig vigtigt at du, når du ammer hende før putning til middagslur og om aftenen, lægger hende fra dig før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med brystet i munden og ikke falder i søvn i din favn, men puttes der, hvor du ønsker, at hun skal sove - så hun får f.eks. sin seng eller barnevogn som ny søvnassociation.
Du kan godt vælge stadig at lægge dig med hende og amme hende i din seng, men hvis du vælger denne løsning, så skal du forsøge at trække brystet til dig, før hun sover helt, så hun stadig ikke falder i søvn med bryst i munden. Du skal helst nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover...
Nogle gange kan det være en idé at koble tremmesengen til dobbeltsengen, fjerne den ene side og sætte sengene sammen. Du skal her naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Denne løsning giver mulighed for, at hun kan blive puttet i egen seng og vænnes til at sove i denne, at du stadig kan ligge i din seng, give hende masser af nærhed og tæt kontakt, berolige med dine hænder osv. Og så er der også plads til far i soveværelset igen :)
Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud til en pige på 7 måneder:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal IKKE ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen...
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjlæker, agurk eller lignende i hånden. Rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - men det er her vigtigt, at hun slipper brystet, før hun sover helt og at hun når at følge med i, hvor du putter hende.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris... Der skal være mad som smager af noget og mad med mere og mere bid. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet afhænger lidt af, hvor lang en middagslur hun tager og om hun springer 3. lur over. Det er vigtigt,at hun igen ikke falder i søvn med brystet i munden.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge sider og skal herefter ikke ammes yderligere før næste morgen tidligt. Ammes og puttes i egen seng, så hun ligger fysisk adskilt fra dig.
Sørg for at sove med en t-shirt eller lignende, så hun ikke selv kan søge brystet om natten.... Hun må stadig gerne have dig helt tæt på, så hun kan mærke dig, fornemme dig og at hun ikke er alene, men hun skal ikke længere ammes...
Jeg håber, at du hermed har fået lidt idé om, hvad der sker hos jer, og hvordan du skal komme videre herfra :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske