Svar: Svært ved at sove om dagen - 4 mdr.
24. august 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit brev :)
Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres dreng netop nu. Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så begynder søvnen at indeholde flere søvnstadier, og det betyder at barnet ofte begynder at powernappe mere. Lurene om dagen bliver kortere fordi jeres dreng har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, og i stedet for at komme videre i søvnen, så vågner han mere og mere op...
Samtidig vil han i denne alder også være langt mere opmærksom på verden, og hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise. Han spiser, slipper, smiler til dig, tager fat og spiser lidt mere, slipper igen, pludrer med dig, spiser lidt igen, - far kommer måske ind i stuen og pludselig er det langt mere spændende at kikke efter far, end det er at spise. Det betyder, at han i løbet af dagen også kan begynde at "slatspise lidt", så han på den måde både "slatspiser" og "slatsover"...
Motorisk er han stærkere nu. Han holder hovedet selv, kikker efter jer, drejer sit hoved efter lys og lyd. Han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når I sidder og leger med ham o sv. Når han ligger på gulvet, så triller han omkring, sparker fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når I holder ham på skødet osv. Og det er vigtigt, at du nu forsøger at aktivere ham så meget som muligt, når han har sine vågne perioder. Det er derfor rigtig godt, at du nu forsøger med lidt mere faste rutiner om dagen, så hans dag består af perioder, hvor han er aktiv og perioder, hvor han så skal hjælpes til at sove.
Mange børn har i denne alder også en aktiv moro-refleks, det vil sige faldrefleks og den går igang, lige der hvor han er ved at falde i søvn - hvor han går fra et søvnstadie til et andet. Du kender det sikkert selv - lige der, hvor du nogle gange er ved at falde i søvn, så giver din krop et kæmpe spjæt, som om du falder. Når det sker for dig, så registrerer du det, men falder hurtigt tilbage/videre i søvnen, når det sker for små børn så flagrer armene og det spjætter i hele kroppen og de bliver urolige, kede af det og har svært ved at sove videre , selvom de har brug for at sove mere - og det er dette du oplever, når du mærker, at han vågner med et sæt og bliver ked af det...
Det kan være en god idé at svøbe ham eller putte ham i en sovepose. Det kan være en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. De fås til mange forskellige priser og kvaliteter. Hvis han føler sig omsluttet og holdt, vil han ofte falde bedre til ro. Han bevægelser bliver ikke så voldsomme. Et svøb eller en sovepose kan således hjælpe ham med fysisk at holde sammen på sig selv og dermed bevare roen og komme videre i søvnen. Det kan være lidt svært med en sovepose, når det er varmt i vejret, men det virker som om, at vi nu begynder at gå den lidt køligere tid i møde og i løbet af efteråret og vinteren kan det være en god ting...
Det er vigtigt at mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Hvis han spiser en time før han puttes, så vil han naturligt ikke kunne sove særligt længe, før han har brug for mælk igen. Og sover han pludselig en meget lang lur, så kan han godt have brug for mælk både når han vågner og før han skal sove igen. Mælk er vigtigt for at kunne finde ro og overgive sig til søvnen og sove et lidt længere søvnstræk.
Jeg ved fra dit tidligere brev, at du både ammer og giver flaske og en skitseret dagsplan kunne derfor se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes sover videre. Tilbydes ofte brystet igen, når han vågner og dagen starter
I står op, er aktive, leger, hygger
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur.
Vvågner, I er aktive, leger, hygger, tumler
Frokost 11: Tilbydes evt. smagsprøver på lidt grød og vand af kop. Jeg ved, at du overvejer skemad og hvis du føler, at han er parat til dette, så er det en god idé at lægge smagsprøver ind her, som en fast rytme med frokost...
Ammes/flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl 12.30-13...
Vågner af sin middagslur - og har han sovet en lidt længere lur her, har han nok brug for amning, når han vågner
Eftermiddag 16: Ammes/flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Her tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos og vand af kop.. MEN dette tilbydes først, når grøden til frokost fungerer, måske først i 5 måneders alderen.
Indtil videre skal du amme eller give flaske efter behov om aftenen. Mange børn spiser hyppigt for på den måde at fylde sig ekstra op til natten.
Ammes/flaske og puttes til natten - måske mellem kl 20-21 - afhængig af hvornår dagens sene lur ligger. Mange børn går meget sent i seng i denne alder, hvilket er helt okay...
Sen aften eller først på natten: Drømmemåltid (amning/flaske) og sover videre
Midt nat: De fleste børn har også brug for mælk her. Jeg ved dog fra dit tidligere brev, at jeres dreng ofte kan springe mælken over her og har han spist jf. dagsplanen, så er det okay, hvis han f.eks. sover 5 timer i løbet af natten, før han har brug for mælk igen...
Som du kan se af denne plan, så indgår der mange mælkemåltider, og da du både ammer og giver flaske, kan han have behov for lidt færre end jeg har nævnt. Børn der ammes spiser ofte hyppige end børn der får flaske... Du skal dog nok regne med, at han har behov for ca. 6-7 mælkemåltider i døgnet, svarende til at han tilbydes mælk ca. hver 3-4 time...
Når du ligger ham fra dig og han skal sove, så er det vigtigt, at du gør det, før han sover helt. Hvis han falder i søvn i din favn og derefter flyttes, så er det utrygt for ham. Det er synd for ham, hvis han sover godt, og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket, fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er derfor vigtigt, at han lige når at følge lidt med i, at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det kan være svært helt at finde det rette tidspunkt, men det kan godt lade sig gøre :)
Du skal prøve at se på ham, se på hans øjne og lytte til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller ned i barnevognen.
Du kan evt. tilbyde ham en sut, og du må også meget gerne give ham en klud ved hans ansigt. Han er alt for lille til at kunne bruge en putteklud bevidst, men det at kluden følger med fra din favn og ned hvor han skal sove, kan være med til at gøre ham tryg. Især hvis den dufter af dig, så minder det lidt om at ligge i din favn og kunne mærke dit tøj ved sit ansigt...
Put ham stille og roligt fra dig, så skiftet ikke sker for hurtigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så vug/tril den lidt frem og tilbage, hvis han ligger i sengen, så kan du vippe ham lidt med dine hænder og på den måde lulle ham ind i søvnen. Da han lige nu sover i en vugge, så er det super fint, så vugger du blot den lidt og hjælper ham på den måde videre :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske