Svar: Spørgsmål omkring langsynet datter på 6 år
7. september 2003
Alder:
6 år
Kære Diana
Da jeg er sundhedsplejerske er det svært for mig at vurdere hvorvidt din datter skal have briller eller ej. Mit umiddelbare råd er derfor at I bør følge det øjenlægen siger, da man må gå ud fra at han er den bedst kvalificerede til at rådgive i denne forbindelse.
Det jeg dog tænker på er, om din datter lider af hovedpine. Er det ved en almindelig kontrol at hun har fået det konstateret eller er det blevet konstateret som følge af at hun havde problemer?
Hvis hun har problemer, må jeg sige at min personlige holdning er, at hun bør have briller. Jeg ser ikke noget til hindring for at hun bruger briller, når hun sidder i klassen og skal se op på tavlen, men ikke bruger dem i frikvarteret, når hun er ude at lege. Men som sagt er jeg ikke læge.
Desuden tænker jeg om I som familie bruger briller? Ofte er det jo arveligt.
I øvrigt anbefaler man omkring valg af briller til børn at de vælges omhyggeligt. De skal sidde godt og barnet vil ikke bruge dem, hvis de ikke er pæne og lette. De skal også kunne tåle en tur på gulvet uden at gå i stykker og derfor er briller af titanium et godt bud på en børnebrille. De er lidt dyrere men holder også bedre. Desuden anbefaler man plastikglas i børnebriller, selvom brilleglassene så lettere ridses.
Jeg håber at I finder ud af det. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske