Brev:
Dagslur(e) 8 måneder - kvit amning
21. oktober 2018
Alder:
8 mdr.
Dagslur(e) 8 måneder - kvit amning
Kære Helen
For en måned siden henvendte jeg mig omkring, om hvorvidt du mente jeg sad fast i ammefælden af min datter. Hun skal nemlig have brystet til at falde til ro ved, ellers sover hun ikke. Men ud fra dit svar, kan jeg forstå at hun ikke er afhængigt af brystet, da hun ikke vågner hver time – hun skal blot bruge det for at koble af og falde til ro.
Jeg gjorde som du sagde sidst ift at vække hende omkring kl. 23/23.30 for at amme hende igen, hvilket gør hun sover til kl. 6, hvor jeg så tager hende op. Hun bliver lagt ca kl. 20, hvor jeg ammer hende til hun sover (næsten helt). Hvis jeg ikke vækker hende, så sover hun fra 20-04.45, hvilket jo er super flot og skønt – men 04.45 er vold tidligt at stå op. Derfor fungerer det, at jeg vækker hende og hun falder hurtigt i søvn igen efter amning.
Til hendes dagslure skal jeg amme hende, ellers springer hun bare lurene over (som i seriøst over). Alternativet er at jeg tager hende i klapvognen - hvor hun så sover ved gåtur efter alt fra 15 - 60 min. Hvis jeg ammer hende og lægger hende til at sove herhjemme, så sover hun alt fra 0.45t - 2,5t på både formiddag og middags/eftermiddagslur. I klapvognen bliver det alt fra 30 min – 1,5t, men vågner primært når hun står stille eller ved larmen i gården.
Jeg synes den sidste måned at hun har ændret sig – markant, måske både fordi hun er begyndt præ-stadie til at kravle og tænderne vrøvler – måske seperationsfasen... Hun suger alt til sig og nærmest nægter at sove – jeg kan vitterligt ikke lægge hende til at sove selv nærmest uanset hvor træt hun end er. Idag har jeg forsøgt over 3t til middagslur, afbrudt at jeg har taget hende op og givet frokost. Når hun græder meget, tager jeg hende op og trøster, for så at lægge hende igen. Hun er ikke fan af sut og det nytter ikke (!) med en hånd på hende og schyyyy.
Jeg er inderst inde imod kontrolgråd, hvilket jeg også kan forstå du er - men jeg ved seriøst ikke hvordan jeg skal få hende vendet til at sove selv, nærmest uden denne metode. Jeg har jo selv skabt rutinen for hende nu, hvilket gør ondt på mig, når jeg nu fjerner trygheden. Jeg har prøvet at undlade amning i løbet af dagen i de sidste uger, men når hun græder alt for længe (som fx i dag), så giver jeg efter - for ellers er hun helt ødelagt og ja det er jo nok hamrende forkert af mig - men det gør ondt når hun er så ked af det.
Når jeg lægger hende fra mig ifm amning, så er hun stadig på stadiet, hvor hun ikke sover helt men så godt som, og lægger hovedet over på bamsen idet hun rammer madrassen. Men at lægge hende ned, hvor hun har åbne øjne, så skal jeg afbryde amningen rigtig tidligt og så græder hun max utrøsteligt.
Hun skal starte indkøring i vuggestue midt november og jeg starter så job 1. dec, så der er tid nu til at ændre ’måske dårlige vaner’. Jeg er jo nødt til indenfor den næste måned at skippe både formiddag og middagsamning, da vuggestuen og nærmest lidt provokerende sagde at de selvfølgelig ikke kunne amme eller bruge for meget tid på at få hende til at sove. Så mit spørgsmål går virkelig på, hvordan får jeg vendt hende til at undvære bryst ifm at sove til 2 dagslure – skal hun i klapvogn 2 gange om dagen og jeg ud at gå hver gang. Skal jeg holde det til rytme på ’minuttet’? Vil det være ’rigeligt’ til at vuggestuen så burde kunne putte hende, når hun er vendet af med amning om dagen?
Øv er max max fortvivlet og håber du kan give nogle nyttige tips til søvnen om dagen, for ja aften/nat er jo helt uproblematisk – men der skal måske ændres noget i dette, for at hun får bedre dagslure.
Glæder mig meget til at høre fra dig igen.
På forhånd tak
Line