Svar: Søvn og natamning - 7 mdr.
24. oktober 2018
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver - og velkommen til :)
Vi har alle sammen brug for søvnassociationer - det vil sige nogle faste rutiner eller ritualer i forbindelse med, at vi lægger os til at sove - vi har brug for dem og vores børn har brug for det :)
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
Søvnassociationer er gode, når de lærer barnet at falde i søvn selv. Det er vigtigt, at din datter lærer at falde i søvn i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Det vil hjælpe hende med at sove mere sammenhængende om natten :)
Søvnassociationer er mindre gode, når de gør hende afhængig af dig. Og med den alder din datter har nu, så er det uhensigtsmæssigt, hvis hun er afhængig af din favn eller dit bryst, for at kunne sove, for det betyder, at hun ikke er i stand til at falde i søvn eller kunne komme videre i søvnen i løbet af natten, uden at du tager hende op eller lægger dig med hende og tilbyder hende bryst igen og igen...
Og din datter har et søvnassociationsproblem, hvilket betyder, at hun er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af dit bryst og din favn for at kunne sove. Derfor er det meget vigtigt, at du nu arbejder bevidst på at adskille bryst og søvn - og at du skærer betydeligt ned i amningerne.
I første omgang skal hun ikke ammes før formiddagsluren og heller ikke om eftermiddagen og om natten. Med den alder hun har, vil det være rigtig godt, hvis du kan amme hende 4 gange i døgnet og jeg anbefaler, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
Det er dog meget vigtigt at du, når du ammer hende før middagslur og om aftenen, tager hende fra brystet, før hun sover helt og putter hende fra dig, så hun registrerer, hvor hun lægges til at sove og så hun ikke længere falder i søvn med dit bryst i munden.
Du skriver, at hun spiser rigtig godt, og at du er sikker på, at hun ikke søger bryste, fordi hun er sulten - og det er rigtig fint, men du vil sandsynligvis opleve, at hendes indtag af mad øges i takt med at amningerne skæres ned. Når hun ammer 2-3 gange i løbet af dagen, ammes om aftenen, flere gang i løbet af natten og tidlig morgen - så får hun rigtig meget mælk og det vil alt andet lige tage pladsen op for mere rigtig og sufficient mad.
Jeg vil derfor lige sende dig en dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud til en pige på 7, knap 8 måneder - og med 4 amninger i døgnet:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, frugtmos og små bidder af en bolle med lidt smør, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal IKKE ammes først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop. Må også gerne tilbydes små rugbrødshapsere, hvis hun virker parat til dette.
Ammes og puttes til middagslur - men det er vigtigt, at hun IKKE falder i søvn med brystet i munden, og det er vigtigt, at hun når at registrere, at hun puttes i sin seng eller barnevogn.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos eller revet frugt som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er mere og mere familiemaden, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris. Der er stadig tale om moset mad, men maden får gradvist mere og mere bid og tyggemodstand. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten - og skal igen IKKE falde i søvn med brystet i munden eller i din favn, men skal puttes i sengen, hvor du ønsker, hun skal sove.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og puttes tilbage i egen seng, hvor hun så sover til næste morgen tidlig, hvor du kan amme hende igen...
Jeg synes ikke, at du skal tage en kold tyrker - jeg synes det er synd, da hun jo har lært, at hun kan få brystet hele tiden, når hun har behov og hun forstår naturligt ikke, hvorfor du så pludselig ikke vil det mere. Derudover har hun stadig brug for mælken og kan ikke undvære amning.
Alternativet er naturligvis at tilbyde hende en flaske, og du kan godt vælge at stoppe amning og gå over til flaske i stedet, hvis du gerne vil dette - det er helt okay. MEN, når man ammer så meget som du gør, så vil det være problematisk at stoppe fra den ene dag til den anden og du vil højst sandsynligt ende med en voldsom brystbetændelse. Generelt er det en god idé at trappe gradvist ud af amning, så både barn og mor naturligt kan følge med og det sker som en helt naturligt nedtrapning og ikke et brat stop.
Dertil kommer, at en flaske kan give lige så problemtiske søvnassociationsproblemer, som brystet kan - og hvis du vælger at give flaske, så er det stadig vigtigt, at hun puttes i seng, før hun sover helt, ligesom det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. Flasken har dog den fordel, at din datter kan få den i sengen, hvor du ønsker hun skal sove, ligesom den gør, at far kan tage over om natten. Og det kan godt være en god løsning for alle parter, hvis andet ikke fungerer. Far kan jo tilbyde hende masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. i løbet af natten og mor kan sove et andet sted. I kan så enten gøre det, at du ammer hende kl 23-24, hvorefter far tager over - eller far kan tilbyde hende en flaske på det tidspunkt, så det er far som styrer hele natten...
Det er ikke meningen, at jeres datter skal tilbydes vand i flaske om natten. Enten skal hun ammes, ellers skal hun tilbydes mme af flaske (som alternativ til amning). Hun skal ikke lære at drikke vand af flaske om natten, men skal sove igennem uden - og hvis I følger ovenstående dagsplan, så behøver hun ikke vand eller andet om natten. Det er altså et realtisk mål, at hun får mælk aften (19.30-20)og sen aften (23-24) og så sover indtil klokken ca. 05, hvor hun tilbydes mælk igen og sover videre.
Det spiller naturligt ind, at jeres datter har øreproblemer. Det vil gøre, at hun søger brystet ekstra, fordi det letter på trykket i ørerne og dermed på smerten i mellemøret, når hun dier hos dig. Derfor kan det godt være nødvendigt, at I tilbyder hende lidt smertestillende i en periode f.eks. en stikpille i endetarmen. Det kan I tale med lægen om.. det kan være en idé i f.eks. 3 nætter, så der måske er lidt mere ro på efter midnat.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, at det giver lidt idé om, hvad problemet er hos jer og hvordan I kommer videre :)
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn" - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske