Svar: 4 mdr, etablering af rytme og natteroderi
24. oktober 2018
Alder:
4 mdr.
Kære M
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn :)
Som udgangspunkt er det vigtigste lige nu, at han sammenlagt får sin søvn, og at ydertidspunkterne ligger nogenlunde fast. Det betyder, at det vil være rigtig fint, hvis han står op til nogenlunde samme tid hver dag - og det lyder sådan, da du fortæller, at han ofte sover formiddagslur omkring kl 09.. Og at han puttes til nogenlunde samme tid om aftenen.
Lurene i løbet af dagen - altså imellem hans stå op tidspunkt og hans putte tidspunkt kan så variere, så nogle gange sover han sin længste lur om formiddagen og sover kortere middagslur og 3. lur, andre gange sover han kort lur først på dagen, men en længere middagslur osv. Det er okay, at han på denne måde flekser, så længe han samlet får den mængde søvn, som han har behov for - og generelt virker til at trives.
Hvis han sover kortvarigt og er ked af det, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe ham videre i søvnen, men hvis han vågner, virker frisk, glad og veludhvilet, så er det okay at du tager ham op - også selvom han ikke har sovet så længe - og så må du satse på, at han så tager en lidt længere lur næste gang :)
Har du mulighed for at gå til børnehaven, når storesøster skal afleveres? Det kan være en måde at hjælpe ham til at sove et lidt længere søvnstræk først på dagen. Han kan puttes i barnevognen og derfor sove, når I triller af sted, og du har mulighed for at få sagt farvel til storesøster på en god måde, netop fordi han blot ligger i sin vogn... Samtidig kan han sove videre, når I er hjemme igen - hvor han i bilen måske vågner, når du tager ham ud af autostolen..
Nogle gange kan det også være en god idé at give ham et bad mellem formiddagslur og middagslur. Badet vil stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt og vil samtidig forlænge hans vågenperiode lidt - og det kan nogle gange være med til at gøre, at han så sover en lidt længere middagslur.
Det kan også nogle gange være en idé, at du lægger dig med ham og ammer ham i din seng - og bliver liggende hos ham, fordi du så med det samme kan være der, hjælpe ham med hænder, kærtegn, evt. en ekstra amning, når han viser tegn på at ville vågne op og på den måde får ham lullet i søvn igen. Det er helt okay at gøre dette, fordi det netop handler om lige nu at hjælpe ham med at få en indre fornemmelse for at have behov for lidt længere lure, så du påvirker hans indre ur, hans cirkadiske rytme :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske