Svar: Mælkeindtag 8 1/2 måned gammel
24. oktober 2018
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg ved fra dit tidligere brev, at din dreng er ret godt med motorisk - han var tidlig til at kravle og begynde at rejse sig op ved tingene - og jeg tænker, at det er helt naturligt, at han nu også begynder at lege med brystet eller tydeligt bliver irriteret og afviser det, når du forsøger at korrigere ham verbalt.. og det gør rigtig ondt, hvis han nu begynder at hive og bide i brystet, og det er naturligvis fint, at du siger fra overfor dette :)
Hans mælkebehov vil normalt blive dækket via 3 amninger i 8-9 måneders alderen og den mængde mælk, du bruger i hans grød og mos. Derudover dækkes hans væskebehov via vand af kop, som det lyder som om, at han gerne tager imod, og det er rigtig fint :)
Du kan godt nøjes med at amme ham to gange i døgnet og dermed kun amme ham om natten, hvis det er sådan det fungerer bedst hos jer lige nu. Det sidste 3. mælkemåltid skal så enten dækkes af en flaske eller mme af en kop. Du kan forsøge begge dele og se, hvad der kan fungere hos jer.
Flasken har den fordel, at han kan falde til ro med den og blive puttet med den, hvilket han naturligvis ikke kan med en kop, som kræver, at han er mere vågen og sidder op, når han skal drikke af den. Flasken har også den fordel, at den kan gives af far, en dagplejer eller en anden, hvis han skal passes...
Du har ret i at flasken naturligt skal trappes ud på et tidspunkt. De fleste børn er mellem 13-15 måneder, når de slipper den sidste flaske, så hvis du introducerer den nu, så kan han stadig have glæde af flasken i ca. 6 måneder, og det er trods alt et stykke tid :) Det er dog ikke sikkert, at han vil acceptere den - måske foretrækker han den ægte vare, og det er også helt okay. Så må han i stedet tilbydes mme af en kop. Det kan gives lunt eller køleskabskoldt (som alternativ til f.eks. en kop sødmælk).
Du skal stadig bruge mme i hans grød og mos, og du kan også komme mme på f.eks. frugtmos/frugtgrød, så han får lidt mme den vej igennem :) Det er dog godt, at du som udgangspunkt stadig tilbyder ham vand til alle måltider, så han lærer at drikke vand, og vand er den bedste tørstslukker :)
Jerntilskud behøver han normalt ikke - det anbefales at man nu sikrer barnet jern via kosten:
- Hjemmelavet grød bør laves på forskellige typer gryn og mel og tilsættes modermælkserstatning. Der kan varieres mellem hjemmelavede og jernberigede færdiglavede grødprodukter.
- Der bør tilbydes frugt i hånden eller frugtmos som topping på en grød, fordi det kan øge optagelsen af jern.
- Der gives kød og fisk i grøntsagsmos. Kartofler og forskellige typer grøntsager indeholder også C-vitamin der øger jernoptaget, og der bør varieres mellem de forskellige typer grøntsager. I takt med at barnet bliver bedre til at spise, gives mere og mere familiemad, og mængden af kød og fisk øges.
- Det er en god idé at variere mellem forskellige typer kød fra f.eks. okse, kalv, svin, lam, kylling, and, høne, kalkun - og også af og til give indmad som hjerter og lever.
- Det er også godt at variere mellem forskellige typer fisk, så barnet både får de fede fisk som makrel, sild, laks - og de mere magre fisketyper som torsk, rødspætte, ising, lange mv. Du må også gerne give ham f.eks. torskerogn, rejer og lignende. Han må dog ikke få tun, heller ikke tun på dåse.
- Du kan give ham æg, som del af en varieret kost. Æg kan være hårdkogte, eller de kan bruges i farsretter, som æggepandekager eller lignende. Det anbefales ikke at give æg på anden måde til små børn, og hvis ægget ikke med sikkerhed varmes helt igennem, bruges pasteuriserede æg.
- Han må gerne få brødhapsere med forskelligt pålæg, og det er vigtigt, at du varierer mellem forskellige typer af kød - og også meget gerne bruger grøntsagspålæg. Han må også gerne få frugt til måltiderne.
- Du bør fortsætte med mme i grød og mos, til han er 1 år, og hvis du stopper med at amme, så bør han tilbydes flaske eller mme af kop i stedet. Modermælkserstatning er tilsat jern og er et godt og vigtigt tilskud i forhold til jern. Får han 400 ml mme i døgnet, vil hans behov for jern normalt blive dækket ind.
Er du i tvivl om han når at få jern nok, kan du give ham tilskudsblanding. Det indeholder ofte lidt mere jern end modermælkserstatning :)
Det er rigtig dejligt, at du lige nu kan putte ham med nærhed og putteklud - og uden at han behøver brystet i munden... Det er faktisk en rigtig fin ting med den alder han har :) Det er dog også helt sikkert, at separationsfasen spiller ind hos jer lige nu - og at hans reaktion på at du går hænger sammen med dette. Det er helt naturligt, at han kan blive rigtigt ked af det, hvis du går på toilettet eller ud i køkkenet uden at tage ham med...
Det er super fint at du forsøger med titte-bøh lege osv. og øver lidt "separation" med ham, så han oplever, at du ikke forsvinder men stadig er der, og passer på ham :) Fortsæt endelig den gode gænge :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre og at det giver lidt idé om, hvordan du stadig kan sikre din drengs behov for mælk, selvom han begynder at afvise brystet:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske