Svar: Vores datter sover dårligt om dagen
8. september 2003
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er meget forskelligt hvor meget søvn børn har behov for, nogle sover meget og andre forbavsende lidt. Din datter sover 11 timer om natten fra kl 20 til 7. Det er ikke sikkert, at hun har behov for mere end et par halve timer i løbet af dagen.
Du skriver at hun er glad om dagen, men ikke virker udhvilet. Det er selvfølgelig vigtigt at hun får sovet hvis hun ikke virker udhvilet og veltilpas. Du skriver også at du har prøvet at køre hende træt,- hvordan har du gjort? Det er meget forskelligt hvordan børn bedst falder i søvn. Det kan nogen gange være uheldigt at rumstere for meget rundt med barnet før det skal sove, da det så pludseligt er vanskeligt at skulle slappe helt af og falde til ro.
Har du prøvet at lade din datter være, når hun vågner. Selvom hun vågner lidt op kan hun måske falde i søvn igen hvis du enten lader hende være eller eventuelt stryger hende lidt over håret, putter hende igen eller lignende. Nogle børn kan godt vågne kortvarigt helt op for så at falde i søvn igen.
En god rutine er alfa omega. Prøv i løbet af dagen at have et fast sove ritual, som I har om aftenen med at få et bad og blive puttet. Børn elsker ritualer og det har en beroligende og tryg effekt. Forsøg i en periode at indpasse de daglige gøremål, så du har tid til at få din datter til at sove en god middagslur.
I en overgang kan det også være godt med en tur i svømmehallen. Her bruger din datter sig selv fysisk og bliver træt bagefter. Måske kan det være medvirkende til at hun så sover lidt længere. Problemet er selvfølgelig hvis du bor så langt væk fra svømmehallen at du skal i bil og hun derved bliver vækket undervejs fordi hun skal ind og ud af den. Men hvis du har mulighed for det kan du evt. tage i svømmehal med barnevogn, så kan hun sove her efter badet uden at blive vækket.
Det er meget fint med den ammetår om natten/morgenen.
Håber lidt af ovenstående overvejelser kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske