Svar: Holdning til ferie i varmen
30. maj 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Marie Louise
Personligt synes jeg det kan være en fordel at rejse med små børn, især hvis de fortsat ammes, da man så ikke behøver at tænke på at koge vand osv., men bare kan lægge dem til.
Giver man flaske, så handler det jo om at man køber vand på flaske og tager en lille rejse keddel med sig, så man kan koge vandet til barnet. På den måde sikrer man sig at der ikke er problemer med maden. Det samme gælder hvis man skal give skemad.
I mange lande har man jo også masser af lækkert brød, så en børdskorpe i hånden er til at få fat i. Og er det meget varmt så kan det være nødvendigt med lidt ekstra koldt vand.
Med hensyn til solen så skal man naturligvis tænke sig om og så vidt muligt undgå den stærke middagssol. Derudover skal barnet have tyndt bomuldstøj, solhat med skygge i nakke og fortil og også solcreme.
Ved brug af solcreme, så tænker jeg at det er langt at foretrække dette fremfor at barnet får en forbrænding. Vælg en solcreme, som er uden butyl og isobutylparaben, uden parafume og med så høj en faktor som muligt. Gerne en 'sunblocker' og vælg så også gerne en vandfast og brug rigeligt.
Hvis I tager klapvogn eller lignende med, så er det en god idé at købe en parasol til at sætte på vognen, hvis I ikke allerede har det. Den koster mellem 200-300 kr.
Flyvetiden på de 5 timer kan I godt klare. Vær dog opmærksom på at jeres datter kan have brug for at komme til brystet eller få en flaske, når I letter og lander, for at udligne trykket. Vær også opmærksom på at man i flyet kan bede om børnevenlige pladser, hvor der er en lift på væggen, hvor jeres datter kan ligge undervejs, eller hvor der er så meget benplads at en lift kan stå der.
Tilsidst vil jeg lige sige at I jo naturligvis skal gøre jer klart at når man rejser med børn, så kan man ikke tage på de samme store ture og ej heller kan ligge ved poolen hele dagen, - altså at man er nødt til at ændre lidt på sine vaner eller de ting, som man ville gøre hvis man ikke havde børn. Dejligt er det dog altid at rejse og I kan sagtens få en god oplevelse alle sammen.
Rigtig god rejse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske