Svar: 9 mdr: Morgensøvn og vælling
30. maj 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Jeg tror ikke der findes en endegyldig løsning på jeres problem. I princippet kan kan det godt være i orden at give jeres datter en tidlig morgenflaske, fordi hun så prøver at sove igennem og vil bibeholde dette også fremover. Der er dog den risiko at hun vil få den vane at vågne tidligt, for at få en flaske og så bliver det jo lidt for meget i længden. Samtidig vågner I jo også og får dermed afbrudt jeres søvn.
Alternativt kan du prøve at give hende en flaske når du selv går i seng. Umiddelbart tænker jeg at det jo er flot, hvis hun kan sove fra kl 19-05, mere kan man jo ikke forlange og det vil kun være naturligt at hun vågner og er tørstig. Måske er det bedre for alle at forsøge med en flaske inden du går i seng, simpelthen fordi du så slipper for at blive vækket.
Ting tager tid og det er helt normalt at det tager tid at komme ind i nye rutiner, nye rytmer. Børn har af en eller anden grund også en evne til at sove rigtig godt i hverdagene, men vågne forfærdeligt tidligt i week-enden:o)
Du skal selvfølgelig overveje om jeres datter får mad og drikke nok i løbet af dagen, eller om hun vågner fordi hun reelt er sulten. I givet fald må du øge hendes indtag om dagen. Ellers er det et sprøgsmål om tørst og så kan hun jo måske nøjes med vand. Nogle gange vil problemet så også løse sig af sig selv, enten fordi barnet efter et par slurke vil lægge sig til at sove igen, fordi barnet er blevet så stort at det selv kan tage en tår vand i løbet af natten, eller måske fordi vandet er så uinteressant at man lige så godt kan sove videre.
Mit forslag til jer er altså at I prøver at overveje om der er tale om sult eller tørst. Hvis det er sult, kan du forsøge at øge indtaget i løbet af dagen, samt tilbyde en flaske lige inden du selv går i seng (din datter kan spise i søvne) og så kan I alle sove videre til næste morgen. Hvis det er tørst kan hun måske nøjes med vand.
Med hensyn til seperationsfasen så er der ikke fast tid på dette. Det begynder oftest i 7-10 mdr´s alderen, hvor barnet også begynder at kravle og den slutter igen før 1 års alderen. Herefter sker dog mange andre ting, som også kan give en urolig søvn og lidt ekstra behov for tryghed...men sådan er det jo at have børn:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske