Svar: Frustreret over amning
31. maj 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Anja
Umiddelbart lyder det som om at din søn 'tanker sig op' om aftenen for derefter at kunne sove igennem om natten. Og det er jo flot at han sover godt om natten.
Det lyder dog som om at han måske har behov for lidt ekstra i løbet af dagen og du kan godt øge din mælkeproduktion. Det drejer sig først og fremmest om at lægge hyppigere til, som du også selv er inde på. Det vil sige, at hvis du plejer at amme hver fjerde time, så prøv kun at lade 2-3 timer gå imellem. Ved at lægge hyppigere til, så viser du kroppen at der er brug for mere mad og derfor sættes produktionen op,- efterspørgsel og udbud.
Sørg også for at få nok at spise og drikke selv. Ofte går hele formiddagen med barn, amning, pusle, bade, skifte igen, pludre lidt osv. og så er klokken måske blevet over 12 og du har faktisk ikke rigtig selv fået noget at spise, er måske knap nået i bad. Det duer ikke. Du skal spise morgenmad og frokost og gerne mellemmåltid ind imellem, hvilket bare kan være en gulerod. Der går måske 4-6 timer efter at du har spist noget, til det du spiser er kommet videre i kroppen og blevet omdannet til mælk, så for ikke at 'føle dig tømt' om eftermiddagen og aftenen, så skal du sørge for at fylde dig selv lidt op hyppigt.
Ud over hyppige amninger, mad og drikke er det også godt at skifte imellem ammestillinger, og det er ligeledes vigtigt at du sørger for at hvile dig i løbet af dagen.
Hvis du følger ovenstående burde du kunne øge din mælkemængde i løbet af 1½ døgn.
Hvis man er stresset, så kan mælkemængden godt nedsættes, men du skal også vide at man ikke kan malke ud og vurdere sin mælkemængde ud fra det, da en malkemaskine ikke stimulerer og 'tømmer' som barnet vil gøre det. Udmalket mælk vil derfor ikke give et reelt billede af hvad der er i brystet. Altså kan man godt have mælk selv om det ikke føles sådan.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil amme så meget og så længe som muligt. Du kan dog godt forsøge med lidt skemad, for at se om det mon kan gøre en ændring. Du kan jo f.eks. lave lidt grød med din egen mælk. På den måde ammes din dreng jo stadig, men kan samtidig få noget som måske mætter ham mere i løbet af dagen. Der er ikke noget i vejen for at gøre dette, hvis du ikke kan øge din mælkemængde yderligere.
Hvis din dreng ikke tager rigtig på og virker søgende og sulten,og samtidig ikke tisser så meget, så skal du naturligvis sørge for at han får mad. Du skal ikke være ked af at begynde med skemaden, hvis det er hans behov, tværtimod, så er det jo rigtig fint at du er opmærksom på at han har dette behov.
Prøv om du kan øge din mælkemængde og ellers så forsøg med lidt grød. Ganske små mængder og fortsat amning som tidligere. Grøden kommer på som ekstra og ikke i stedet for.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske