Svar: Min søn vil ikke længere tage flaske
8. september 2003
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Din dreng har lavet et flot valg. Han prioriterer sin mors bryst frem for en flaskesut af gummi og det er der vel ikke noget at sige til. Din søn er kun tre månender og det allerbedste du kan gøre for ham er at amme ham, han har ikke brug for flasken.
Du har tre grunde til at du gerne vil give flaske:
1) Hvis far kan give flaske, så kan du bedre få hvilet dig.
2) Det er lettere at få ham passet ude
3) Du kan bedre mætte ham med vælling
Med hensyn til punkt 1, så er det vigtigt at du forsøger at få hvilet dig i løbet af dagen, når din søn også sover. Du kan evt ligge ned og amme og hvile dig lidt imens på denne måde. Jeg ved godt at du sikkert gerne vil have udnyttet tiden mens han sover til at få lavet noget derhjemme, men hvis du er træt, så må nogle af de hjemlige gøremål vente og så må du hvile dig istedet for. Det er også meget vigtigt at du får hvilet dig, for at bibeholde mælkemængden og den gode amning.
Med hensyn til punkt 2, så har din dreng jo på nuværende tidspunkt ikke behov for at blive passet ude. Hvis I skal nogen steder eller trænger til at være lidt væk, så kan det jo passes ind med et par timer, hvor du ammer inden du tager hjemmefra og når hjem igen til næste amning. Det er rigtigt at når han bliver ældre, så vil det være hensigtsmæssigt at han vil tage mad til sig, men i og med at han så er blevet ældre vil han jo kunne drikke af en kop og spise med en ske. Børn der er blevet ammet længe udvikler i øvrigt en meget fin kæbemuskulatur og plejer at være rigtig gode til at spise og drikke.
Med hensyn til punkt 3 så er det ikke sikkert at din dreng behøver vælling. Mange børn trives så fint på brystmælk at vælling springes over og istedet begynder man med grød.
Hvis du synes at din søn vågner meget i løbet af natten og du mener at det er fordi han er sulten, så kan det være en god idé at til byde ham lidt ekstra i løbet af dagen. Jo mere han sutter jo mere mælk får du og forhåbentlig kan du få ham "fyldt lidt mere op", så han kan springe et af natmåltiderne over. Det er dog stadig vigtigt at han bliver ammet om natten.
Når du ammer ham om aftenen, kan du eventuelt give ham et ekstra måltid lige inden du selv går i seng. Derved kan du måske rykke hans ammetid et par timer, hvor du selv er meget træt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske