Brev:
Søvn og kravlen
31. maj 2005
Alder:
6 mdr.
Søvn og kravlen
Kære Helen,
Vi har en dreng som lige er fyldt 6 måneder. Han er en glad dreng som udfordrer verden med stor appetit, vil rigtig gerne kravle men kan ikke rigtig endnu :o) (han ligger i strakt arm og putter så hovedet ned i gulvet og skubber enden i vejret). Er der noget man kan gøre for at "hjælpe" ham andet end at opmuntre...? Han ruller fra ryg til mave og nogen gange fra mave til ryg, ligger længe på maven og hygger sig med sit legetøj, hvad med at sidde, hvordan viser det sig og er der noget man kan gøre for at træne...?
Med hensyn til hans søvn....vi er inde i en periode, hvor han er svær at få til at sove, både når det drejer sig om hans lur(e) i løbet af dagen og når han skal sove om aftenen. Når han endelig falder i søvn, efter megen moslen, kan han vågne og være helt ulykkelig for derefter at falde i søvn igen, sådan lidt Dr. Jekyl og Mr. Hyde.
Det samme gælder om aftenen, han kommer i seng ca. 19-19.30, vi skiftes til at putte ham, men når det er min kæreste som gør det ender det tit i skrig og skrål og så er det eneste som hjælper er at amme ham... ved det er jo en dum vane, men når man har et svedende og ulykkeligt barn, hvad gør man så...?
Har du nogen gode råd til hvordan vi kommer ud af den dumme vane...? Når han så er faldet i søvn kan han "vågne" flere gange (han sover stadig med lukkede øjne), græde, han gnider sine øjne og næse meget hårdt og gnider sutten ud af munden, græder endnu mere i en tid for derefter at falde i søvn....
Han er begyndt at sove mere om natten, han blir "kun" ammet max 2 gange om natten, han får også 3 måltider skemad i løbet af dagen og blir' ammet, så det er ikke nattesøvnen der er det store problem. Det er tiden fra han blir puttet til vi kommer i seng, han vil rigtig gerne ammes tit inden vi kommer i seng og det er jo heller ikke holdbart i længden eller er det normalt...?
Han har aldrig fået flaske (vi har ikke kunne få ham til at tage den) så min kæreste kan ikke engang gi' ham noget på flaske og det er jo ikke så praktisk med kop, der skal han jo være nogenlunde vågen, så jeg er ligesom låst.... Skulle ha' været til fest på lørdag men jeg kan ikke holde tanken ud, mens jeg står og "spytter" i et glas vin, at min kæreste ikke kan få ham til at sove igen - det er ikke fair for hverken min søn eller min kæreste. What to do..?
Det skal lige siges at han har fået tænder ret hurtigt, har 2 i undermunden og 2 fortænder i overmunden, de kom næsten lige efter hinanden, kan det ha' noget med det at gøre...?
Håber du har nogle gode forslag så vi kan få lidt ro over feltet herhjemme og at moderen kunne gå ud en aften...:o)
Mange hilsener
Hvepze