Svar: Tygge mad og tænder
31. maj 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Ømme mor
Ja av for pokker - det gør sørme ondt med sådan nogle små bisser. Så for at tage det sidste spørgsmål først, så er det vigtigt at du siger højt AV!, så din søn slipper og lærer at det skal han ikke gøre. Du skal være så bestemt at han ikke begynder at gøre det bevidst for at få en reaktion fra dig.
Derudover skal du være opmærksom på hvornår det er han bider dig. Ofte er det som du skriver først i amningen, hvor han ikke helt er tålmodig nok, og derfor kan det f.eks. være en god idé at du prøver at stimulerer mælken lidt frem, før du lægger ham til. nogle gange er det sidst i amningen og her kan det så være nødvendigt at tage ham fra lidt før.
Skift ammestilling så han ikke slider/bider det samme sted, er det bedste du kan gøre. Er der rigtig hul på vorten kan du overveje ammeskaller eller brystskjold.
Med hensyn til at tygge, så er han for lille. Maden skal fortsat være findelt og blendet. Først fra 8 mdr´s alderen kan de fleste børn begynde at tygge og spise mad i små stykker. Man kan forsøgsvis fra 7 mdr forsøge at gøre mosen lidt grovere. Nogen kan godt kapere dette, andre er længere tid om det. Det lyder umiddelbart som om at din dreng skal have lidt mere tid.
Du må gerne give ham agurkestænger, gulerod osv. men hav ham under opsyn, da han jo via sine tænder netop får bidt stykker af, som han kan få galt i halsen.
En brødskorpe (almindeligt lyst brød med en god skorpe og uden kerner) eller en tvebak kan bruges. Hvad plejer du at spise selv? Stadig i det små, skemaden er måltidet og en brødskorpe kan gives imens du selv spiser din egen mad færdig, når I sidder sammen ved bordet og han har fået sin skemad.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske