Svar: Sprogtest skolestart
15. december 2018
Alder:
5 år, 3 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og fine tanker :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig også :)
Jeg synes, det lyder som en rigtig god idé at udsætte jeres drengs skolestart. Og jeg kan slet ikke forstå holdningen om, at det ikke vil gøre en forskel for jeres dreng, da han vil have behov for hjælp uanset, hvornår han begynder...
For det første, så kan der nå at ske rigtig meget med hans sproglige udvikling i løbet af det ekstra år. Han vil kunne få bedre og mere sproglig støtte i institutionen - og I vil også kunne hjælpe ham og støtte ham derhjemme.
Dertil kommer, at undersøgelser viser, at drenge ofte kan have behov for senere skolestart end piger, fordi deres hjerner modner senere end pigers. Det handler blandt andet om dannelsen af myelin. Myelin sidder omkring nervecellernes ledninger, og er en forudsætning for, at der kan sendes elektriske signaler mellem hjernecellerne. Og drenge har ikke og danner ikke myelin i samme mængde og ikke så tidligt, som piger gør.
At give jeres dreng et år mere, før han begynder i skole, vil derfor kunne være med til at modne hans hjerne lidt ekstra, så det bliver lettere for ham at følge med de andre, bedre kunne koncentrere sig om det der foregår og f.eks. kunne modtage en kollektiv besked, hvilket han forventes at kunne ved skolestart... Ann Elisabeth Knudsen, har skrevet en del om netop dette emne. F.eks. bogen "Pæne piger og dumme drenge", som du måske kunne have glæde af at læse.
Det er rigtig godt, at I forsøger at få læring ind i hverdagen - og at I gør det så naturligt som muligt. Det vil sige, at når I øver f.eks. tal, så kan I tælle biler, fugle, busser, antal gulerødder I skræller... I kan også synge sange om tal eller finde rim og remser med tal. Det kunne f.eks. være "tælle til en og tælle til to..." eller meget aktuelt i øjeblikket "på loftet sidder nissen", hvor man også tæller til 10... I kan også søge på nettet og evt. youtube og finde "tal sange", som kan bruges... :)
Hvis han i sprogforståelse vurderes til en alder svarende til 3.5 år, så er det helt naturligt, at han ikke har styr på tallene mellem 10-20... Normalt forventer man, at børn i 4-5 års alderen kan tælle til 10 og har talbegreb til fire...
Når I læser bøger, så vil det være rigtig godt med bøger, hvor der stilles forskellige spørgsmål, og hvor han kan være med i en dialog - og ikke kun skal pege på ting I spørger om. Spørg gerne med hvad, hvem og lignende, så han ikke kun kan svare med ja eller nej... Spørg på biblioteket efter dialogisk læsning, og jeg vil også anbefale dig mine to billedebøger "Inger og Carlo hjælper med at købe ind", og "Inger og Carlo hjælper med at lave mad".
Brug jeres fagter, mimik, kropsbevægelser osv. når I læser. Det kan gøre det lettere for ham at huske og også forstå ordene, når I læser med kroppen... Brug også hans krop, når I læser og forklarer - så hans sanser bliver stimuleret. Hvis I læser om at "være stærk", så lad ham bøje armen, stramme sine muskler.. Hvis I læser om at være ked af det, så stryg ham ned af kinderne, som tårerne der løber... Hvis der lyder et brag i bogen, så giv et spjæt, når I læser, så han kan mærke følelsen af "braget"...
Der findes forskellige "sprogkufferter" - også for børn i 3-6 års alderen - prøv at tale med kommunen om de har nogle sådan, som I kan benytte jer af....
Vær opmærksom på at udvide hans ordforråd ved at sætte f.eks. farver og tal på hverdagen "vil du have den røde eller blå kop?", "kan du tage to skåle til mig?". Øv modsætninger lille/stor, let/tung, langsom/hurtig, tyk/tynd, kan gå i stykker/kan ikke gå i stykker...
Vær opmærksom på at bruge forholdsord f.eks. foran, på, under, imellem, ved siden af, igennem, væk fra, imod osv....for også at udvide hans ordforråd.
Spil meget gerne spil som Billedlotteri, Juniorbingo og Memory. Det vil også styrke hans ordforråd og hans fornemmelse for tal... I kan også lege Kimsleg, som er en leg, der går ud på, at han får lov til at kikke på nogle forskellige tingi et bestemt antal minutter, så dækker I tingene til med et klæde, og så skal han prøve at huske så mange af tingene som muligt. I starten skal der kun være få ting, så han oplever, at det er sjovt, og han faktisk kan huske det... og gradvist kan det gøres sværere...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Og rigtig god jul til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske