Svar: Forhud og forhudsforsnævring
31. maj 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Eva
Hos små drenge, som din søn på 10 mdr. vil det som regel ikke være muligt at trække forhuden tilbage, hvilket man heller ikke skal gøre. Men i treårs alderen vil ca halvdelen af drenges forhud være mere løs og vil uden problemer kunne trækkes tilbage. Generelt forventes en dreng dog først at kunne trække forhuden tilbage, når han er fyldt seks år.
Hvis forhuden hos et barn ikke kan trækkes tilbage uden besvær, skal man ikke gøre forsøg på det, da man risikerer, at der kommer små rifter i forhuden, som kan føre til dannelse af arvæv og en reel forhudsforsnævring (phimosis).
I forhold til din lille dreng, skal du lade forhuden være, men hos den store, hvor den kan trækkes tilbage, vil det tilgengæld være en god idé at vise ham dette og snakke med ham om at det er vigtigt at gøre når han f.eks. skal vaskes. Hvis det er svært for dig kan du måske også lade far have denne snak:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske