Svar: Vågner stadig alt for tidligt
21. december 2018
Alder:
6 mdr.
Kære desperate og trætte mor
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver igen :)
Det lyder som om, at situationen har ændret sig lidt hos jer. Du har tidligere beskrevet, at jeres datter ofte kunne sove en meget lang middagslur og kunne sove ret mange timer i løbet af dagen - dette spiller naturligt ind på hele rytmen og hendes puttetidspukt om aftenen... Det lyder dog som om, at hun nu sover kortere tid af gangen og derfor er det vigtigt, at I tilbyder hende 3 lure dagligt. Hvis hun står så tidligt op og sover kortere lure, så er det helt naturligt, at hun har brug for en ekstra lur.
Du fortæller, at I har læst i nogle af de svar, som jeg har givet andre, at børn ikke skal sove efter kl 16.. men dette gælder IKKE børn på jeres datters alder. Hun har naturligt brug for at sove en 3. lur for at eftermiddagen ikke skal blive for lang for hende, og hun dermed bliver overtræt og sover dårligt. Tommelfingerreglen om at børn ikke skal sove efter kl 16 gælder større børn - det vil sige fra børn er mindst 1 år gamle:)
Når jeres datter får en 3. lur så vil det naturligt betyde, at hun nok kommer til at gå lidt senere i seng, men det vil være helt okay, fordi det igen kan betyde, at hun vågner lidt senere om morgenen... Dog afhængig af, hvor sent hun sover dagen igennem, og hvor lange hendes lure er. Når I gerne vil arbejde på at lære hende at sove længere om morgenen, så er det ikke nok kun at se på, hvornår hun går i seng om aftenen, I er nødt til at se på hele dagens rytme og som sagt lige nu give hende tre lure dagligt.
Hvis du skønner, at to lange lure umiddelbart er tilstrækkeligt for hende, fordi hun stadig sover ret godt i dagtimerne, så vil det også være okay med to lure. Men jeg vil i givet fald anbefale, at du lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagsluren, så du skaber en aktiv og længere vågenperiode her og derefter kan putte hende til en lidt senere og længere middagslur. På den måde kan du igen sikre, at hendes rytme rykkes lidt, så puttetidspunktet om aftenen også kommer til at ligge lidt senere - og igen - så stå op tidspunktet også flytter sig lidt....
Det er super fint, at I vælger at tage hende ind til jer tidlig morgen, hvis det kan få hende til at sove en times tid længere. Det er også rigtig godt, hvis du kan tilbyde hende mælk sen aften og igen tidlig morgen og netop bruger mælken tidlig morgen til at få hende til at sove lidt videre - det er helt okay med den alder hun har og størstedelen af hendes indtag skal stadig være mælk, når hun kun er 6 måneder gammel.
Du spørger til brug af slyngevugge og her skal I være opmærksomme på hendes liggestilling, og at hun ikke kan skifte stilling, når hun ligger i den. Med den alder hun har, kan hun godt have brug for at skifte stilling om natten.. Dertil kommer at en slyngevugge ikke følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer omkring, at børn skal sove på et fast underlag på en rimelig fast madras...
Nogle forældre kobler med fordel tremmesengen til dobbeltsengen og fjerner tremmerne på den ene side. Det giver mulighed for stadig at putte hende i egen seng men samtidig mulighed for, at du kan lægge en beroligende hånd over på hende, ås hun kan mærke dig, ligesom du kan hjælpe hende med stillingskift osv. om natten, uden at du behøver stå ud af din egen seng. Man skal naturligvis sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men for mange fungerer denne løsning godt...:)
Det hjælper ikke at putte hende senere - hvis I ikke samtidig ændrer lidt på hele rytmen, så det hele rykkes lidt. I kan ikke bare komme hende en time senere i seng. Hun skal puttes, når hun er træt og viser sig parat. Hvis I trækker hendes putning om aftenen, så sover hun ikke en time længere om morgenen, men vil i stedet komme til at mangle søvn, blive ekstra ked af det og tydeligt mangle overskud - eller vil i stedet begynder at forlænge sin dagssøvn yderligere og afkorte nattesøvnen. Dagssøvnen kan nemlig reparere på en dårlig nattesøvn - det modsatte er ikke tilfældet :)
Med hensyn til at være "fanget i en døgnrytme", så er jeg ikke helt sikker på, hvad du mener her.. Hvis du tænker på de tidlige morgener, så kan det jo sagtens tænkes, at jeres datter er det man kalder for en lille lærke. Hos voksne taler vi om A og B mennesker, hos børn taler vi om lærker og ugler. Lærkerne vågner tidligt om morgenen og er klar til at starte dagen.. ofte allerede kl 05.. Og det fungerer rigtig godt, hvis mor og far også er morgenmennesker, men hvis I har det bedst med at sove længe og gå sent i seng, så hænger det naturligvis ikke rigtig sammen... Måske kan I skiftes til at stå tidligt op, hvis det viser sig, at hun har en tidlig søvnfase....? :)
I takt med at hun bliver ældre, så vil hun naturligt kunne begynde at hav længere vågne og aktive perioder og hendes søvn vil også ændre sig. Derfor arbejder tiden også for jer, så fremadrettet vil det naturligt blive sådan, at hun sover 2 lure dagligt og begynder at gå tidligere i seng og også begynder at fordele søvnen lidt anderledes, så dagssøvnen samlet bliver lidt kortere og nattesøvnen lidt længere. Men der går desværre en del måneder før dette sker...
I min artikelsamling finder du artiklen "Børns behov for søvn 0-18 år", som giver dig et billede af søvnbehovet og hvordan det gennemsnitligt ser ud med fordelingen af dagssøvn og nattesøvn. Det vil måske hjælpe dig lidt videre og give lidt idé om, hvordan hendes døgnrytme kan se ud fremadrettet :) Igen skal du her naturligvis være opmærksom på, at hvis jeres datter sover meget om dagen og ofte når op på 5-6 timers søvn sammenlagt, så vil hendes nattesøvn naturligt være det kortere - dermed vil hun enten gå senere i seng eller stå tidligt op - og sover hun rigtig meget om dagen, så kan hun faktisk både gå sent i seng og stå tidligt op... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske